Annonce
Kolding

Holger elsker veterantog: Det her fragtede kul for tyskerne

Holger Cordtz har været medlem af Sydjyllands Veterantog siden 1984. Han kom fast på værkstedet ved Lunderskov Remise mellem 1984 og 1991, hvorefter han holdt pause frem til 2010, hvor han tog arbejdet op igen og er blevet ved lige siden. Foto: André Majlund
I Lunderskov Remise gør Sydjyllands Veterantog gamle lokomotiver klar til at køre turistkørsler om sommeren. Hver torsdag og hver anden lørdag mødes medlemmerne og arbejder på togene. Det hele være i orden, da kørslerne er fundamentet for foreningens økonomi.

Lunderskov: Hvert år i juli kan man om søndagen stige på et veterantog og køre strækningen mellem Vejle og Jelling.

Det er Sydjyllands Veterantog, der står bag og de ugentlige sommerkørsler er foreningens største indtægtskilde. Derfor går man i foreningen også meget op i at alt skal være i tiptop stand, inden de gamle tog kører ud på de danske statsbaner.

Hver torsdag aften og hver anden lørdag i det ulige uger, mødes nogle af medlemmerne af foreningen ved Lunderskov Remise og gør veterantogene klar. Sæsonens første tur ligger søndag den 7. juli. Derfor er der ekstra travlt lørdagen før, hvor blandt andre Holger Cordtz er med til at gøre det gamle damplokomotiv TKVJ 12 fra 1916 køreklar.

Holger arbejder til daglig hos Post Nord og har gjort det i 25 år. Han har været medlem af foreningen siden 1984. Han er uddannet maskintekniker, men har desværre aldrig gjort brug af uddannelsen, som han siger. Men med klargøringen af de gamle tog får han alligevel draget nytte af årene på skolebænken, når han hver anden lørdag mødes med andre medlemmer i Lunderskov Remise.

- Vi har travlt lige nu, fordi toget skal køre i morgen. Men der er også dage, hvor vi ikke laver så meget, men bare mødes, spiser frokost og hygger os. Så snakker vi lidt om modeltog, det går de fleste nemlig også op i, lyder det fra en storsmilende Holger Cordtz.

Annonce

Lige præcis det tog her havde en særlig funktion under krigen, da det fragtede brunkul for tyskerne. Det var med til at lave energi til hele landet, det er lidt sjovt at tænke på.

Holger Cordtz, medlem af Sydjyllands Veterantog

Holger er i gang med at give det gamle lokomotivs ydre dele en omgang olie, inden det skal køres ud af remisen og fyres op under. Det skal testes af inden den første kørsel, for intet skal overlades til tilfældighederne. Sydjyllands Veterantog, eller SJVT som de også hedder, er nemlig underlagt de samme restriktioner som de moderne maskiner, der kører på jernbanenettet.

Toget er godt lastet med kul. Ligesom det var i gamle dage under krigen.

- Lige præcis det tog her havde en særlig funktion under krigen, da det fragtede brunkul for tyskerne. Det var med til at lave energi til hele landet, det er lidt sjovt at tænke på, fortæller Holger Cordtz.

Holger er foreningens fotoansvarlige og sørger for pletskuddene, når der skal leveres billeder til hjemmesiden og foreningsbladet.

- Jeg holder lige så meget af at tage billeder af togene, som jeg holder af at arbejde med dem. Måske lidt mere faktisk, griner Holger Cordtz.

Damplokomotivet TKVJ 12 skal køre de to første ture i sæsonen heriblandt søndagens første tur og søndagen efter den 14. juli. Herefter er det et nyere tog fra 1952, et diesellokomotiv der hedder HHJ DI 11, men har kaldenavnet "Marcipanbrødet", der kører søndagene den 21. og 28. juli.

Køretider

Sydjyllands Veterantog er Danmarks yngste veterantogsklub og samtidig er det et af landets ældste jernbaneklubber med mere end 50 år på bagen.

I juli kører togene hver søndag fra Vejle til Jelling.

Første tur er med afgang klokken 11.10 fra Vejle med ankomst klokken 12.17 i Jelling.

Anden tur er med afgang klokken 14.10 fra Vejle med ankomst klokken 15.17 i Jelling.

Ved hver tur har man 40 minutter i Jelling inden toget kører retur igen. Man er dog velkommen til at vente til næste tur, hvis man vil bruge længere tid i byen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce