Annonce
Esbjerg

Holst: Elmaster kan hverken forklares eller forsvares

Carl Holst er spændt på at høre en forklaring på, hvorfor man vil opsætte højspændingsmaster i Vestjylland, når man graver dem ned alle andre steder i landet. Arkivfoto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Medlem af Folketingets energiudvalg, Carl Holst, mener det er helt skævt, at man vil opføre nye højspændingsmaster, når man graver dem ned i resten af Danmark. Det er imod Venstres egen politik, og derfor skal der findes ekstra penge, så kablerne kan graves ned.

Ribe: Folketingspolitiker og medlem af Folketingets energiudvalg, Carl Holst (V), var også at finde på stolerækkerne i Ribe Fritidscenter, og selv om han hidtil har holdt lav profil i medier og offentlighed om den planlagte masteføring, så har det været med fuldt overlæg.

- Jeg har fulgt sagen nøje, og jeg mener det er helt skævt, at man planlægger nye luftledninger. Jeg har fået mange henvendelser omkring sagen, men jeg har valgt at afvente situationen i forhold til de planlagte borgermøder, hvoraf det i Ribe er det sidste. Det ville være unfair af mig at gå i gang inden, siger Carl Holst og forklarer, hvordan han som medlem af Folketingets energiudvalg har været med til at give grønt lys for et forstærket el-net i det vestlige Jylland, og dermed selve linjeføringen fra Idomlund til Niebüll. Carl Holst forklarer, at det derimod er Energinet.dk, der har vurderet, at det teknisk og økonomisk skulle være som højspændingsmaster, hvilket man også har informeret energiudvalget om.

- Vi skal have mest muligt gravet ned, og derfor har jeg sammen med Venstres energiordfører nu bedt om et møde med ministeren for at udfordre de fakta, Energinet er kommet med, men vi skal handle hurtigt, for det er nu, de går igang med arbejdet, siger Carl Holst, der har talt med Lars Chr. Lilleholt om sagen, som, han mener, er fuldt bevidst om alvoren i denne sag.

- Hvis ikke det er teknisk og økonomisk muligt at grave kablerne ned, så må vi finde de penge, så de kan graves ned, så det bliver som over resten af landet. Ministeren kan godt se problemstillingen, og han er klar over, at der er venstrepolitik, at kabler som disse skal graves ned, og jeg er da personligt spændt på at høre forklaringen på, hvorfor der skal sættes master op lige netop herovre, når de graves ned på Sjælland, Fyn og i hovedstadsområdet. Det er ulogisk, at vi begynder at hænge kablerne op i luften igen. Det kan ikke forklares, og det kan ikke forsvares, siger Carl Holst og forklarer, at Venstre vil presse på for, at så mange kabler som muligt graves ned, så det bliver mere end de 15 km, der er planlagt indtil videre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Ny bestyrelse i Kulturelt Samråd

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce