Annonce
Erhverv

Holstebro-vognmand har fået ny bil: Vi kalder den 'Vandtårnet'

Vognmand Erik Skræddergaard er Holstebro-dreng helt ind i sjælen. Iført sit halstørklæde fra TTH Holstebros fanklub viser han sit nyeste indkøb frem: En lastbil påmalet Holstebro-motiv. Her er det vandtårnet, som siden 1960'erne har været et af byens vartegn. Foto: Thomas Maxe
Hvide lastbiler er for kedelige, synes vognmand Skræddergaard. Og når man er Holstebro-dreng, skal bilen selvfølgelig pyntes med byens vartegn.

HOLSTEBRO: Skræddergaard er et navn, der forpligter, mener Erik Skræddergaard, som er tredje generations vognmand i Holstebro.

Hans far stod i en årrække for indsamling af dagrenovation i kommunen og havde i den tid et stort antal biler, som var dekoreret, så de ikke bare lignede kedelige skraldebiler. Den tradition har Erik Skræddergaard ønsket at videreføre, så hans biler skal også udsmykkes, og han har valgt, at det skal være motiver fra fødebyen.

- Jeg er Holstebro-dreng. Jeg kommer aldrig til at bo andre steder, siger Erik Skræddergaard og fremviser sin nyeste lastbil, der er dekoreret med en flot silhuet af et bymotiv, hvor nogle af Holstebros vartegn kan genkendes, blandt andet sognekirkens tårn, som er byens højeste punkt.

Den første bil blev udsmykket for et par år siden, og det blev noget af et tilløbsstykke.

- En af mine chauffører var kørt ned i midtbyen for at tømme en affaldscontainer. Han var parkeret lige ved siden af Holstebro Sognekirke og ringede til mig og lød noget bekymret: ”Jeg tror altså, at præsten er blevet tosset! Han standsede bilen ude midt på vejen, og nu har han lagt sig på jorden for at tage billeder af vores lastbil”, fortæller Erik Skræddergaard og ler hjerteligt.

Faktisk var præsten så glad og stolt, at han takkede vognmanden i sin gudstjeneste.

- Det er jo lige før, jeg burde komme der noget oftere, siger Erik Skræddergaard.

Annonce

Vognmand Skræddergaard K/S

Skræddergaard-familien har siden 1927 transporteret især affald og øl rundt i Holstebro og omegn, først med hestevogn og i dag med Volvo-lastbiler.

Den nuværende ejer Erik Skræddergaard er tredje generation. Efter en årrække som bestyrer af et øldepot gik han ind i familievirksomheden, hvor fjerde generation – Dennis Skræddergaard – nu også er beskæftiget.

Vognmand Skræddergaard håndterer restaffald (for eksempel pap, papir, plastik og metal) fra virksomheder i store dele af Danmark. Det kan være alt fra tømning af mindre affaldsbeholdere på hjul til store containere.

Sideløbende udlejer vognmanden udstyr til festivaler, events, idrætsstævner og receptioner – lige fra store kølecontainere til fadølsanlæg og øl, vand og snacks.

Firmaet råder over fire lastbiler og beskæftiger fem mand.

Hjemmeside: www.vognmand-skraeddergaard.dk

Affald, øl og vand(tårn)

For nylig har vognmanden anskaffet sig en ny lastbil – endnu en Volvo, for det er det eneste, der duer, mener han – og så skulle de finde et motiv til den også.

- Den er syv meter lang, så det gamle motiv passede ikke helt. Der manglede lige som noget, så vi har fået vandtårnet med på den. Det er jo også et af byens markante vartegn, siger vognmanden.

Den nye lastbil er ikke kun pæn. Den er også mere praktisk og giver chaufførerne et lidt bedre arbejdsmiljø. Siderne har foldedøre, så bilen let kan åbnes helt fra både bagsiden og siden.

Det giver også nye muligheder for den opfindsomme vognmand, som i kraft af sin fortid som øldepotbestyrer har succes med at skaffe øl, vand og snacks til fester og events. Det virker måske ikke så indlysende at kombinere affaldstransport med udlejning af fadølsanlæg, men Erik Skræddergaard er en god ”købmand” og har glæde af begge grene i forretningen.

- Jeg bliver nogle gange kontaktet af en virksomhed, som bestiller en affaldscontainer, fordi de skal fejre noget. Og så er det jo en god anledning til at spørge, om vi ikke også lige skal tage et fadølsanlæg med ud, når vi kommer med containeren – eller omvendt, siger han og smiler.

Holstebro på Bornholm

Han har også gode og kreative ideer med den nye bil og flexladet.

- Den kunne faktisk godt bruges som scene, siger han og står og brummer lidt, mens han kigger på bilen og ligner én, der allerede er ved at udtænke en plan for, hvor fadølsanlægget (og affaldsbeholderen til plastikkrusene) skal stå henne for at servicere publikum til en pop-up-fest et eller andet sted.

Udsmykningen på Skræddergaards biler er trykt på folie, designet med assistance fra et andet lokalt firma, A-Z Totalkoncept i Holstebro.

Der er dog ikke nogen, som kan nænne at rykke folien af. En af de gamle biler kører for eksempel rundt på Bornholm, hvor et lokalt firma har købt den brugte bil, men altså har valgt at beholde Holstebro-motivet.

Flot ser den ud, Skræddergaards nyeste Volvo. Udsmykningen er en folie, som er designet og printet af Holstebro-firmaet A-Z Totalkoncept. Foto: Thomas Maxe
Den nye lastbil har "flexlad", så man kan læsse og losse både fra bagenden og siden. Det giver lidt bedre arbejdsmiljø for firmaets næste generation, Dennis Skræddergaard, der kører som chauffør for sin far. Foto: Thomas Maxe
Ved siden af affaldstransport og containerudlejning har vognmand Skræddergaard en sidebeskæftigelse med at levere øl, vand og snacks til fester og events. Erik Skræddergaard er forhenværende depotbestyrer, så han har ikke glemt, hvordan man skænker en fadøl. Foto: Thomas Maxe
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi gør det fortsat ikke godt nok

Møgsagerne i det offentlige Danmark har stået i kø med milliardsvindel med udbytteskat, misbrug af Socialstyrelsens midler og tilsyneladende meget grove forhold hos Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. Lokalt har vi såmænd også haft et tilfælde, hvor fire personer er blevet sigtet for bedrageri mod Sygehus Lillebælt. Alt dette til trods: Vi er fortsat verdens mindst korrupte land sammen med New Zealand. Det viser anti-korruptionsbevægelsen Transparency Internationals årlige undersøgelse af forholdene i 180 lande. Egentlig er det ikke så overraskende. Inderst inde ved de fleste danskere jo godt, at bestikkelse hører til sjældenhederne. Få borgere kunne finde på at tilbyde myndighedspersoner erkendtligheder i forventning om modydelser. Og endnu færre offentligt ansatte kunne formentlig drømme om at tage mod penge eller tvivlsomme vennetjenester. Vi har grund til at glæde os over dette forhold. Korruption er en kræftsvulst på samfundet. Den gør alt dyrere og langsommere, fordi udgifterne til korruption skal lægges oven i prisen på alle projekter, hvor man tilmed langtfra kan være sikker på, at de bedste og billigste får overdraget en given opgave. Derfor er det heller ikke noget tilfælde, at de mest korrupte lande som regel også er de fattigste med for eksempel Sydsudan, Somalia og Syrien som nationer, der både er bundkorrupte og aldeles rædselsfulde at bo i. Korruption er imidlertid langtfra kun et økonomisk problem. Endnu værre er det, at bestikkelse tærer på ethvert samfunds vigtigste kapital, nemlig tilliden mellem borgerne indbyrdes og i forhold til myndighederne. Danmark er fortsat et samfund bygget på gensidig tillid. Men ligesom vi trods førstepladsen mister point på opgørelsen over korruptionens omfang, er der også en blevet plads til en lille tvivl i mange danskeres forhold til myndighederne. Den situation er netop opstået på grund af den senere tids mange skandaler. Så jo, vi gør det godt. Men vi gør det fortsat ikke helt godt nok.

Danmark For abonnenter

43 kommuner driver ulovlige solcelleanlæg: Nu risikerer investeringer for millioner at ryge i skraldespanden

112

30-årig indbrudstyv hærgede Kolding i måneder, inden han meldte sig selv: - Jeg gjorde det af grådighed

Annonce