Annonce
Sønderborg

Horsens-borgmester: Tour de France er alle pengene værd

Horsens var målby for en etape af Giro D'Italia i maj 2012. Foto: Asger Ladefoged/Scanpix

I 2012 betalte Horsens i omegnen af 13 mio. kroner for at lægge by til slutningen af en etape i Giro D'Italia. Borgmesteren i Horsens opfordrer Sønderborg til ikke kun at se Tour de France-drømme som et bundlinje-projekt.

Annonce

Sønderborg: Mens et politisk slagsmål om prisen på at indfri Sønderborgs drømme om en etape af cykelløbet Tour de France er i fuld gang, lyder der nu en klar anbefaling fra Horsens Kommune om at fuldføre planerne.

Anbefalingen kommer fra Peter Sørensen (S), borgmester i Horsens, der i 2012 selv var værtsby for en etape af cykelløbet Giro d'Italia.

- For en del år siden var Horsens mest kendt som en småkriminel og trist by med et statsfængsel. Vi var en samlet flok af politikere, som var enige om, at bruge både kultur og sport som løft ud af det og bedre byens image. Vi lagde et så sikkert budget som muligt og kastede os ud i det. På samme måde som vi har satset på store koncerter, forklarer han.

Sønderborg skal i første omgang betale ti millioner kroner til et interessantselskab samt omkostninger til sikkerhed, afspærring og oprydning med mere.

Venstres borgmesterkandidat Peter Hansen er tilhænger af at skaffe løbet til Sønderborg, men han er samtidig bekymret for, at udgifterne løber løbsk og ønsker et loft. Sagen har været i økonomiudvalget og skal behandles i byrådet på onsdag i næste uge.

Men spørger man i Horsens, som dengang var gennnem samme overvejelser, er der ingen tvivl om betydningen af investeringen. Bormester Peter Sørensen advarer mod udelukkende at se investeringen som et plus- og minus regnestykke.

- Det skal puttes ind i en sammenhæng. For Horsens har det givet mening, fordi satsningen var en del af hele byens samlede strategi, siger han.

Sønderborgs Tour-drømme

Økonomiudvalget har netop behandlet sagen, hvor Sønderborg skal indgå i et interessentskab med en kapital på godt 70 mio. kroner, hvor Sønderborg tegner sig for de ti mio. kroner. Blandt de øvrige parter er Erhvervsministeriet, København, Roskilde, Odense og Vejle.Målet er at signalere interesse, hvis organisationen bag sportsbegivenheden placerer et par etaper i Danmark. Arbejdet stiller mod Sønderborg som målby for en etape fra 2019 eller senere.

Byrådet har sagen på dagsordenen på mødet onsdag i næste uge kl.17.00.

Annonce

Ligheder med Sønderborg

Peter Sørensen ser en lignende mulighed for Sønderborg.

- Sønderborg skal, som Horsens, kæmpe for tingene. Vi kæmpede dengang mod fraflytning, som Sønderborg gør det. Og mangel på højtuddannet arbejdskraft. Det handler om at få folk til at tænke: "Det her er et fedt sted at bo" og skabe begejstring. I dag har vi en af de højeste vækstrater nogensinde, fortsætter Horsensborgmesteren.

Horsens' regning efter etapen af Giro'en i maj 2012 endte med at blive omkring 13 mio. kroner. Den steg med et par millioner, da man valgte at aflyse nogle arrangementer, som kunne have givet penge. Men det var på grund af daværende borgmester Jan Trøjborgs pludselig død lige op til løbet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Friture satte ild i køkken

Billund

Travformand om købstilbud fra Lego-familien: Aktionærer beslutter, om travbanen skal sælges

Annonce