Annonce
Kolding

Hotel Koldingfjord fik overskud efter flere sløje år

Målsætningen var at øge omsætningen tre procent i 2016, men omsætningen steg med otte procent. Administrerende direktør Peder J. Madsen er derfor godt tilfreds med udviklingen. Hotellet investerede massivt i konferencefaciliteterne i 2015. Arkivfoto: Joan Karlsen

Omsætningen blev løftet otte procent på Hotel Koldingfjord fra 2015 til 2016. Der er flere gæster med til konferencerne, og virksomhederne har nemmere ved at købe en flaske vin mere til middagen, lyder det fra hotellets direktør.

Kolding: Virksomhederne har igen luft til at kræse lidt ekstra, når medarbejdere skal på konference eller lægge strategien. Det viser sig nu på bundlinjen hos Hotel Koldingfjord, der henvender til virksomheder, der gerne vil betale ekstra for kvalitet og udsigten over Koldingfjord.

Hotellet tabte terræn efter finanskrisen i 2008, og hotellet har drøjet med underskud. Sidste år vendte tendensen, og der var et lille plus på, og i år kom hotellet ud med et overskud på 1,6 millioner kroner før skat. Omsætningen er steget med otte procent til 61 millioner kroner.

- Vi har fået flere konferencegæster, og det er det, som betyder noget for os. Her har vi fået flere gæster igennem med den samme kapacitet. Derudover har vi fået flere feriegæster, siger administrerende direktør Peder J. Madsen.

Annonce

Hotel Koldingfjord

Hotel Koldingfjord er ejet af Dansk Sygeplejeråd og Pensionskassen for Sygeplejersker og Lægesekretærer. Driften ligger i selskabet Hotel Koldingfjord A/S. Virksomhedens egenkapital er på 24 millioner kroner og har en soliditetsgrad på 71,6 procent.

Der var et efterslæb

Hotellet, der er ejet af Dansk Sygeplejeråd og Pensionskassen for Sygeplejersker og Lægesekretærer, har trods vanskelige år investeret massivt i blandt andet nye værelser og konferencefaciliteter, så hotellet nu kan have 300 gæster på samme sted. Særligt investeringen i konferencefaciliteter i 2015, der løb op i næsten 30 millioner, kaster nu noget af sig.

- Det betyder, at vi har været i stand til at fastholde mange af vores loyale kunder. Nu kan vi bedre møde deres ønsker. Det har hele tiden været en vigtig del af vores udvidelsesplaner, og heldigvis er responsen god fra konferencegæsterne. Vi har oplevet, at mange virksomheder har et efterslæb i forhold til blandt andet efteruddannelse af deres medarbejdere, og der oplever vi nu, at der sker noget. Der er generelt flere deltagere på de enkelte arrangementer, og der er også en større parathed til at købe en ekstra flaske vin til middagen, siger Peder J. Madsen.

Med en omsætning på 61 millioner kroner er hotellet tilbage på sammen niveau som inden finanskrisen. Fra 2008 til 2009 faldt omsætningen fra 59 til 49 millioner.

Flere lokale

- Der er ingen tvivl om, at vi var ramt af finanskrisen. Vi dykkede. Så det er selvfølgelig rart at opleve, at tingene kan lade sig gøre, og at vi kan lave overskud, med den kapacitet vi har. Nu kan vi lægge noget til side til nye investeringer, siger Peder J. Madsen.

Virksomheder, der booker på Hotel Koldingfjord, kommer fra hele landet, men der er også mange lokale bookinger.

- Vi har mærket, at der er kommet mere gang i de lokale virksomheder i Kolding. De har mange flere gæster, der kommer på besøg, og så bor de hos os. Vi kan også mærke, at Kolding har fået flere virksomheder. Vi har det seneste par år læst om flere, der har flyttet deres domicil til Kolding, og det kan vi godt mærke, siger Peder J. Madsen

Hotellet forventer et resultat på samme niveau i 2017.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce