Annonce
Tønder

Hul i grænsen: Rederi indsætter ekstra færge fra Rømø

Siden mandag formiddag er der atter indsat to færger i fast rutefart mellem Havneby og List på Sild. I forgrunden ses færgen RömöExpress, i baggrunden er det SyltExpress. Foto: Rømø Sild-linjen
Tyske campister må benytte Danmark som transitland for at tage færgen fra Rømø til Sild. Overfartsleder Birthe Dettmers håber, at aftalen med de danske myndigheder kan udvides, så den også omfatter øvrige tyske turister.
Annonce

HAVNEBY: Trods coronakrisen og lukkede grænser, skruer Rømø Sild-Linjen nu op for færgeforbindelsen mellem Havneby på Rømø og List på Sild. Fra og med i mandags indsætter rederiet nu også den nyerhvervede færge RömöExpress på ruten. Sammen med færgen Syltexpress genetableres dermed fast forbindelse med timedrift.

Baggrunden for udvidelsen er ifølge overfartsleder Birthe Dettmers, at færgeriet har indgået en aftale med de danske myndigheder. Den går ud på, at tyske campister mod fremvisning af en gyldig færgebillet og dokumentation for en plads på en campingplads på Sild må benytte Danmark som transitland og dermed for mulighed for benytte færgen mellem Havneby og List.

- Aftalen gælder i første omgang kun for campister, men vi håber på i samarbejde med de danske myndigheder at kunne udvide den, så den også kommer til at omfatte almindelige tyske Sild-turister, der skal bo på hotel, ferielejligheder eller sommerhuse, siger Birthe Dettmers.

To færger

Bag Rømø Sild-forbindelsen står "Rømø-Sylt Linie GmbH & Co. KG", der er en del af rederiet Förde Reederei Seetouristik, FRS Group, med hovedsæde i Flensborg.

De seneste år har færgeriet årligt transporteret 150.000 køretøjer og 400.000 passagerer mellem Rømø og Sild.

Den voksende interesse resulterede i, at rederiet med en investering på cirka 75 millioner kroner købte færgen RömöExpress, der med plads til 127 personbiler og 399 passagerer var noget større end SyltExpress, der har plads til 80 personbiler og 599 passagerer.

Annonce

Himmelfart og pinse

Oprindeligt var det planen, at den udvidede sejlplan med færgen RömöExpress skulle være trådt i kraft den 30. april. Men coronakrisen gjorde, at Sild i lighed med de øvrige tyske ferieøer blev lukket helt ned i marts. Rømø Sild-linjen sejlede i flere uger med en nødplan med kun fire afgange. De blev primært benyttet af lastvognstog, der sørgede for at levere forsyninger til ø-boerne.

I takt med lempelser, der først omfattende pendlere og siden også tyske sommerhusejere på Sild, blev sejlplanen udvidet, og er altså nu, inden Kristi himmelfartsdag og pinse, oppe fuldt sommerniveau. Med baggrund i det korte varsel, er der ledige pladser på stort set samtlige afgange. Opdaterede informationer fremgår af rederiets hjemmeside.

Annonce

Corona-tiltag

I bestræbelserne på at holde smitterisikoen på et absolut minimum, har rederiet udarbejdet et omfattende sikkerheds- og hygiejnekoncept. Blandt andet er det tilladt at blive siddende i køretøjerne på bildækket, og oppe i restauranterne er antallet af borde og stole reduceret. Desuden er der mulighed for at købe mad og drikke "to go".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce