Annonce
Biler

Husk den tredje nummerplade

Flere og flere køber en ekstra nummerplade til især cykelholdere. Men vær ude i god tid før ferien, lyder rådet fra Motorstyrelsen. Foto: Motorstyrelsen
Bestil den tredje nummerplade til cykelholder eller bagageboks i god tid før ferien, lyder opfordringen fra Motorstyrelsen. I 2018 blev der bestilt 65.000 ekstra nummerplader, det er en stigning på næsten 60 procent over fem år.

Der er masser at huske på i den hektiske tid op mod en ferie. Derfor kan den tredje nummerplade til cykelholderen eller bagageboksen på anhængertrækket være noget af det sidste, som kommer på plads. Men sørg for at få det ordnet i god tid, for leveringstiden kan være op til fire uger. Sådan lyder meldingen fra Motorstyrelsen, som hører under Skat.

- Det er vigtigt, at bilisterne bestiller den tredje nummerplade i god tid, for der er cirka fire ugers leveringstid. Vi har oplevet, at bilejere lidt for sent er kommet til at tænke på, at de skal have en ekstra nummerplade, inden de kører på sommerferie, og det er ærgerligt, siger direktør for Motorstyrelsen Jens Otto Størup.

Annonce

Også historiske nummerplader

Den tredje nummerplade, som har rød skrift på hvid baggrund i stedet for sort som normalt, er nødvendig, fordi bilens egen nummerplade skal være synlig. Og det er ikke altid tilfældet, når for eksempel cykler og lygtebom dækker hele bagenden.

Det kan koste en bøde på 1000 kroner, hvis bilens nummerplade er dækket. Den tredje nummerplade kan bestilles på motorstyrelsens hjemmeside med Nem ID. Den koster 110 kroner.

Hvis man skulle være så heldig at eje en klassisk bil, kan man også få en tredje historisk nummerplade. Her foregår bestillingen også over nettet. Man skal dog være opmærksom på efterfølgende at give Motorstyrelsen besked om bestillingen, så man herfra kan fortælle producenten, at den tredje nummerplade skal være uden EU-symbol.

Flere biler og mountainbikere

Danskerne bestilte i fjor 64.800 tredje nummerplader. Det er en stigning på 56 procent siden 2013. Motorstyrelsen kan ikke give en entydig forklaring. Men en række årsager spiller givetvis ind.

Der er i den periode blevet solgt markant flere nye biler, og når folk skifter bil, følger der helt naturligt nye nummerplader med. Mange af disse er også gearet op fra mikrobiler, som ikke altid har mulighed for anhængertræk, til større modeller, hvor muligheden er til stede.

Sideløbende er der kommet mere velstand, så flere måske har en bil nummer to med anhængertræk. Men ikke mindst er der sideløbende fortsat flere, der har aktiviteter som for eksempel mountainbike-kørsel, og som bruger statsskovene, hvilket også ofte giver mere transport af disse og kræver en cykelholder bag på bilen.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce