Annonce
Livsstil

Hvad er forskellen på separation og skilsmisse?

Illustration: Julie Gry Sveistrup

? Hej Monica Kromann. Jeg står i den situation, at min kone og jeg overvejer at gå fra hinanden. I den forbindelse er vi i tvivl om, hvordan vi skal forholde os. Vi har læst, at man kan blive separeret først, men at det har samme virkning som skilsmisse. Vi er en smule forvirrede og ønsker derfor at få forskellene tydeliggjort. Jeg ser frem til dit svar. Hilsen Karl ! Hej Karl. Tak for dit spørgsmål til min juridiske brevkasse, som jeg vil besvare i det følgende. Skilsmisse er måden, hvorpå et ægteskab formelt kan opløses. Ved separation er ægteskabet ikke opløst, og man er dermed forsat formelt gift. Man kan vælge at have en separationsperiode på seks måneder, forinden man bliver skilt, eller søge om direkte skilsmisse. Fra 1. april 2019 blev der indført en obligatorisk refleksionsperiode på tre måneder, når ægtefæller med fælles børn under 18 år søger om direkte skilsmisse. Man kan således ikke blive skilt med det samme, hvis man sammen har børn under 18 år. Retsvirkningerne af separation og skilsmisse er i de fleste henseender de samme. Formuefællesskabet, som består i ægteskabet, ophører ved udløbet af den dag, hvor anmodning om separation eller skilsmisse modtages af Familieretshuset. Ligeledes bortfalder arveretten mellem ægtefæller fra tidspunktet, hvor separation eller skilsmisse er bevilget, eller der foreligger dom herom. Der er dog nogle væsentlige forskelle mellem en separation og en skilsmisse. - En ægtefælle kan ensidigt søge om separation.

- Man kan som separeret ikke indgå nyt ægteskab, da ægteskabet fortsat består i separationsperioden.

- Separationen bortfalder, hvis ægtefællerne genoptager samlivet. Skilsmissen ophæves ikke ved genoptagelse af samlivet.

- Såfremt samlivet genoptages i separationsperioden, er en ægtepagt fortsat gyldig. Såfremt man er blevet skilt og senere indgår nyt ægteskab med hinanden, skal man oprette en ny ægtepagt. Ovenstående er således de væsentligste forskelle på separation og skilsmisse. De fleste ægtepar, som årligt bliver skilt, vælger dog indledningsvist en separation. Jeg håber ovenstående besvarede dit spørgsmål. Det er muligt at læse mere om familieretlige emner på min hjemmeside: www.advokatkromann.dk/brevkasse. Med venlig hilsen Monica Kromann Advokat (H) mk@advokatkromann.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Kalmar-huse reddet fra konkurs

Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Kolding

Genoptager omdiskuteret samarbejde: Konsulenter på resultatløn skal igen finde besparelser på udsatte borgere

Annonce