Annonce
forside

Hvad er havnedirektørens definition på en "havnerelateret virksomhed"?

Det var interessant at læse artiklen i JV hvor havnedirektøren gjorde sig til talsmand for, hvad den gamle karantænestation kunne og ikke kunne anvendes til set i lyset af dens placering på havnens areal.

Det mest interessante er dog havnedirektørens udlægning for hvad der er en "havnerelateret virksomhed" og konstatering af, at de forslag, som er kommet frem, overhovedet ikke kan komme på tale i den bygning.

Når jeg tænker på, hvad Esbjerg Havn igennem de seneste 10-15 år har givet tilladelse til af brancher, indenfor havnens område, så virker det højst mærkværdigt, at det nu lige pludselig skulle være et problem i denne gamle historiske bygning fra havnens oprindelse.

Der er rundt på havnen givet tilladelser til reklamebureauer, arkitektvirksomheder, fagforeninger, ingeniørvirksomheder, advokater, banker og jeg kunne blive ved.

Selv på Esbjerg Strand, som jo ifølge lokalplanen er en udvidelse af Esbjerg Havn, kan vi læse, at der både skal være kunstmuseum, restauranter, cafe, butikker og andre publikumsrelaterede virksomheder.

Med baggrund i havnedirektørens bastante udmelding ville det være på sin plads at høre hans definition af havnerelateret virksomhed? Så vidt jeg har fået det forklaret, er det virksomheder som har behov for kaj-nær beliggenhed, men måske det er ændret?

Men dejligt at borgmester Jesper Frost Rasmussen her har taget taktstokken og slår fast, at intet skal være udelukket på forhånd.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

134 klager på fem måneder: Tolkefirma har spændt ben for politiet i Syd- og Sønderjylland

Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce