Annonce
Gear

Hvad skal man køre i, når familien bliver stor?

Volkswagen Touran er danskernes foretrukne syvpersoners MPV, og den er forrygende på praktisk anvendelighed, men den mangler SUVens sexappeal og minibussens overdådige pladsforhold. PR-foto: VW
Udvalget af syvpersoners biler boomer. Vi leder dig gennem junglen af formater, så du bliver klædt på til de valg og fravalg, du skal træffe, så snart familien er vokset ud af det almindelige bagsæde.

Der findes overordnet set tre forskellige bilformater til storfamilien, der er vokset ud af den almindelige fempersoners familiebil.

Der er mpv'en med et par ekstra stole gemt under bagagerumsgulvet. Så er der suv'erne, der ryster samme trick ud af skærmkassen og også har et par vippestole gemt under bagagerumsgulvet. Sidst, men ikke mindst, er der minibussen, der fås med enten fem, seks eller syv pladser ud over førersædet.

Men hvad adskiller formaterne, hvad er fordele og ulemper, og hvad skal du vælge? Følg med ind i storfamiliebiljunglen.

Annonce
Mercedes V300 4Matic med 239 hk og firehjulstræk er decideret perfekt til skiferien. Men til hverdag bliver de store minibusser en anelse for uhåndterbare til dem, der ikke bruger alle sæder og bagagerummet altid. Foto: Henrik Dreboldt

Mpv'erne

Mpv er en forkortelse for Multi purpose hehicle. I Danmark fik formatet sit store gennembrud med Renault Grand Scenic i 1990'erne. Pludselig kunne den pladskrævende familie hoppe ud af deres trange stationcar og få en bil med to stolerækker – uden at de blev presset over i en ombygget varevogn eller en minibus.

Fordelen ved mpvn var, at den som oftest kørte som en personbil, men lastede som en lille minibus. De fleste producenter kastede sig frådende over konceptet, og i nullerne havde de fleste bilmærker både en lille og en stor mpv.

Siden er udvalget skrumpet. Opel har droppet Zafira, Ford har droppet C-Max, og hos Peugeot er 5008 blevet til en suv. Volkswagen har dog stadigvæk Caddy og Touran, Renault deres Grand Scenic og Ford har stadig den underholdende S-Max.

Der er ingen tvivl om, at danskerne foretrækker Volkswagen Touran, når de handler mpv. Den tæver alle andre på bilsalgslisterne. Den er ligesom de fleste andre mpv'er indrettet med en tredje sæderække, der kan vippes op og ned fra bagagerumsgulvet afhængigt af behov. På tredje sæderække kan der sidde to 10-12-årige børn på 160-170 centimeter, tre store børn eller to voksne og et barn kan sidde på det almindelige bagsæde og foran et par voksne. Så har de fleste dækket deres persontransportbehov.

Bagsiden af medaljen er dog, at har du først fyldt syv personer ind i en almindelig mpv, er der ikke meget plads til bagage, da de bagerste sæder optager stort set al bagagerumspladsen. Tommelfingerreglen er, at vælger du en almindelig mpv, må du vælge mellem syvpersoners transport eller fem personer og bagage. På fordelssiden får du personbilskomfort og personbilskøreegenskaber – eller tæt på. Grunden til, at udvalget blandt mpv'erne er for nedadgående, er, at vi er blevet ramt af en bølge af suv'er (Sports Utility Vehicle). Det er ikke biler, der er sportslige. Det sportslige element består i, at det er biler, der gør det lettere for os at dyrke vores sportsgrene – fra mountainbiking til kajakroning.

De har ekstra frihøjde og kan for en dels vedkommende fås med firehjulstræk, så de får dig helt ud til stranden, skoven, fjeldet, eller hvor end du dyrker din sport. Det er et signal, mange godt kan lide at sende ude i ligusterhæksdanmark, og derfor er konceptet populært.

Men i begyndelsen havde ingen suv'er rigtigt plads til flere end fem personer. Så begyndte de store modeller som Volvo XC90 og Audi Q7 at få en ekstra sæderække som mpv'erne, og siden har også mindre suv'er fået en ekstra sæderække. Som for eksempel Nissan X-Trail, Peugeot 5008 eller den nye Mercedes GLB.

Deres udfordring i forhold til de traditionelle mpv'er er dog, at de grundet den ekstra frihøjde får bunden af bilen højere op. Da taghøjden helst ikke må øges – for så ser bilerne ikke så firehjulstrækker-friluft-livsstil-agtige ud længere – bliver afstanden og dermed pladsen mellem bund og tag mindre. Det koster især på den bagerste sæderække, hvor pladsforholdene i de fleste suv'er kommer ned til kun at kunne akkommodere børn på 10 år og en maksimal behagelig højde på omkring 160 centimeter.

Du mister også her dit bagagerum, når du kører med syv personer, og priserne er som oftest en tand højere end mpv'erne.

Minibusserne

Skal du have fuld skrald på plads og praktisk anvendelighed, skal du over i en minibus. Inden for de seneste par måneder har jeg testet en Mercedes V-Klasse på en tur til Midtsverige og en Volkswagen Multivan fra Køge til Viborg og retur med seks U13-fodbolddrenge.

Begge gjorde det decideret fremragende. Alle kom friske og veludhvilede frem, og man gik ikke ned på bekvemmelighed eller bagageplads. Især Volkswagen Multivan imponerer med digitale displays og en kabineoplevelse omkring føreren som i en veludstyret Passat.

Udfordringen ved minibusserne er dog, at de er ekstremt dyre og kun rigtigt anvendelige på langtur med fuldt hus. Til hverdagsærinder er de for store og klodsede, og bruger du ikke de syv sæder dagligt, bliver du træt af bilformatets bagsider – som den hårde kabineplast og de bløde varevognskøreegenskaber, der betyder, at du skal køre om hjørner med markant lavere hastigheder end i en personbil.

Altså alt det, som mpv'en oprindeligt blev sat i verden for at eliminere.

Minibusserne har fået alle de moderne bekvemmeligheder. Fra digitalt cockpit til lædersæder og fuld infotainmentpakke. Men køredynamisk er de stadigvæk bløde varevogne, og prisen på hvide plader sniger sig hurtigt op på 800.000 kroner, inden de er udstyret færdigt med elektriske døre og andet komfortudstyr. Foto: Henrik Dreboldt

Valget er dit

Selv om minibussen årgang 2020 er væsentligt bedre end i gamle dage, er det stadig en ombygget varevogn, der kører jammerligt i forhold til en personbil, og som fylder meget – både på budgettet og på parkeringspladsen.

En Volkswagen Multivan koster over 600.000 kroner, og begynder du at hælde en større motor og lidt lækkert udstyr i, passerer du hurtigt en million kroner.

Det samme gælder Mercedes V-Klasse, der nok er den perfekte skitursbus i udgaven med 4Matic-firehjulstræk og 239 dieselhestekræfter, men som ved hverdagsbrug er for stor og klodset til p-pladsen foran Superbrugsen. Så med mindre du død og pine skal have plads til den ekstra syvende passager på det ekstra sæde på tredje sæderække, kører limousineservice for et hotel eller har femlinger på over 180 centimeter i højden, er minibusserne ikke oplagte som familiebiler.

Suv'erne er måske de mest livsstilsforførende, men en Nissan X-trail bliver aldrig så praktisk anvendelig som en Volkswagen Touran, så her står valget mellem børnenes størrelse og hyppigheden af syvpersoners transport.

I sidste ende vil de fleste sammenbragte familier stadigvæk være bedst tjent med en klassisk mpv – målt på værdi og praktisk anvendelighed for pengene.

Der findes faktisk kun én eneste bil, der leverer personbilskøreegenskaber, plads til syv voksne og suv-attitude på en og samme tid. Det er Mercedes' gigantiske luksus-suv GLS, men den koster 1,5 millioner kroner, og det sender de fleste bilkøbere tilbage i armene på den klassiske mpv.

Nissan X-Trail er et godt eksempel på den nye generation af syvpersoners SUV, der lokker med både plads og et eventyrklart offroadformat. PR-foto: Nissan

Brødtekst

Bagageplads og pladsen på bagerste sæderække er dårlige i en syvpersoners SUV som denne Nissan X-trail – sammenlignet med en almindelig MPV eller en minibus. PR
Mercedes GLS er den eneste bil, der har både MPVens, SUVens og minibussens dyder, når det kommer til køreegenskaber, terræntalenter og plads. Men den starter ved 1,5 millioner kroner, så de fleste storfamilier må gå på kompromis for at finde en bil, der passer. PR
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tønder

Nolde nu med mundbind

Sydjylland For abonnenter

Trods udsigt til blodrødt regnsskabsår: Hotel Koldingfjord satster stort på opgradering af personalet

Annonce