Annonce
Varde

I år fylder Vestjyllandsudstillingen fyrre

Vestjyllandsudstillingens nye formand, skulptør og installationskunstner Steffen Tast fra Solbjerg ved Århus.
God kunst i vidt forskellige genrer i særdeles livskraftig, midaldrende udstilling, lyder dommen

Tistrup: I weekenden åbnede Vestjyllandudstillingen for 40. gang i Janus – Vestjyllands Kunstmuseum i Tistrup. Udstillingens medlemmer har igen leveret god kunst indenfor vidt forskellige genrer, og den midaldrende udstilling er særdeles livskraftig.

Begrebet kunstnersammenslutninger er ellers ikke det mest livskraftige i Dagens Danmark. I de senere år er flere af dem sygnet hen som følge af manglende tilgang af nye medlemmer. Der er faktisk kun Vestjyllandsudstillingen, Den Fynske Forårsudstilling, Vraa-udstillingen, Grænselandsudstillingen og Sønderjyske Kunstnere, der har sikker gang i regelmæssig udstillingsvirksomhed.

Annonce

Flere tomme vægge

Ud over problemer med nye kræfter er kurateringen også et problem. For at sige det direkte, så er de velmenende smagsdommertribunaler somme tider ved at kuratere et udstillingspotentiale ihjel. En af de tilbageværende statsanerkendte kuraterede udstillinger er den traditionsrige Kunstnernes Sommerudstilling, der netop er lukket efter et par måneder i Janus i Tistrup. Her var i år flere helt tomme vægge. Kuratorerne havde simpelthen valgt rigtig meget fra. Det tiloversblevne koncentrat var imidlertid ikke ligefrem overbevisende, og slet ikke medrivende. Nogle sale var så spændende som en tom mørkelagt parkeringskælder.

På Vestjyllandsudstillingen får deltagerne en hel eller halv væg i husets udmærkede udstillingssale. Der er plads til at fortælle, hvad de kan, og de får mentalt space til at tale ud.

Lys, glas og bly

En af dem, der udnytter privilegiet er Vestjyllandsudstillingens nye formand, skulptør og installationskunstner Steffen Tast fra Solbjerg ved Århus. Han har været medlem af sammenslutningen en del år, og den akademiuddannede kunstner har stor udstillingsvirksomhed og mange udsmykningsopgaver bag sig.

Lys, glas og bly er hans foretrukne arbejdsmaterialer, og han har hele fem værker med på Vestjyllandsudstillingen med titler som bl.a. ”Kredsløb”, ”Levende natur” og ”Glasrelief”. Her er noget at kigge på for den nysgerrige museumsgæst, der vil stoppe op bare nogle få minutter.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Central skobutik lukker i Kolding

Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce