Annonce
Haderslev

I 2020 begynder VM-opvarmningen: 1000 skal teste ruten

Bent Shov mener ikke, at det er urealistisk med 10.000 besøgende til VM i moutainbike. Arkivfoto: Jacob Schultz
Fra 2020 begynder opvarmningen til verdensmesterskabet i mountainbike marathon. Der forventes 10.000 tilskuere i september 2022, når VM kommer til Haderslev.

HADERSLEV: Til næste år begynder arrangørerne at tyvstarte VM i mountainbike marathon. Verdensmesterskabet finder først sted i 2022, men fra 2020 arrangeres der såkaldte mountainbike challenges, hvor ruten bliver testet.

Annonce
Vi skal gerne have et bæredygtigt og langtidsholdbart arrangement.

Bent Gravgård Skov, foreningskonsulent Haderslev Kommune

I god tid

Bent Gravgård Skov, der er foreningskonsulent Haderslev Kommune, har netop givet politikerne i kulturudvalget en status for forberedelserne til det VM, der er tænkt som en folkefest. Arrangementet skal gøres publikumsvenligt, så der bliver plads til tilskuere både langs ruten og ved hotspots i skovområderne.

- Det går stille og roligt. Vi har jo god tid, men det skal bare ikke være en sovepude, siger Bent Gravgård Skov.

Indbudt skare

Der er allerede nu sat dato på det første testløb. Den 29. september vil en indbudt skare på 20-30 ryttere prøvekøre ruten.

Motionsløbene - de såkaldte mountainbike challenges - skal foruden 2020 også finde sted i 2021 og 2022, når VM kommer til Haderslev.

- Og så håber jeg, at vi at kan fortsætte også efter VM. Vi skal gerne have et bæredygtigt og langtidsholdbart arrangement, siger Bent Gravgård Skov.

Han regner med, at 1000 vil deltage i motionsløbet i 2020:

- Vi bliver nok nødt til at sætte en begrænsning på. Jeg vil ikke bare lave lave en åben tilmelding og så risikere, at der stiller 3000 deltagere. Det deltager der i Aalborg, og der er udsolgt i løbet af et døgn, fortæller foreningskonsulenten.

Til gengæld regner han det for sandsynligt, at 3000 motionister vil deltage i VM-året. Mange forventes at tage ægtefæller, andre familiemedlemmer og venner med til Haderslev, når det går løs.

Danmarks Cykle Union er officiel vært ved verdensmesteskabet, hvor der vil deltage 300 deltagere fra 30 nationer, men der ligger et bredt samarbejde med Haderslev Kommune, Sport Event Danmark samt Trekantområdet bag det store arrangement.

Forventningen er, at 10.000 mennesker vil overvære verdensmesterskabet i weekenden 17.-18. september 2022. Selve VM finder sted den 18. september.

Ruten planlægges gennemført på en rundstrækning med start og mål i Haderslev midtby.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Tv-gudstjeneste: Helt ok med lidt snyd

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce