Annonce
112

I denne butik steg salget markant: Der kommer flere discountbutikker i nuværende Dagli'Brugser

Kim Stykkel er leder i Fakta. Her er han lige efter butikken skiftede status fra Dagli'Brugsen i maj. Arkivfoto: Morten Nielsen
Der er ikke så meget service i Fakta. Men det kan være fremtiden i landsbyer, hvor Coop tidligere har vurderet, at der ikke er befolkningsunderlag for en discountbutik.

Agerbæk: Dagli'Brugsen i Agerbæk blev omdannet til en Fakta-butik i begyndelsen af maj. Det er så slut med service som apoteksudsalg, men der er ingen tvivl om, at Agerbæk ikke bliver den sidste landsby, der får en discountbutik med lavere priser og mindre service i stedet for den mere altomfavnende Dagli'Brugsen.

- Vi er oppe på cirka fem Dagli'Brugser, der er omdannet til Fakta, siger Jens Juul, som er kommunikationsdirektør i Coop.

- Der kommer flere, slår han fast.

Der er ikke konkrete projekter i støbeskeen, men der, hvor Dagli'Brugsen er omdannet til Fakta, har det været så stor en økonomisk succes, at det vil ske igen i Dagli'Brugser, som har det svært, siger Jens Juul.

Annonce

By med 1300 indbyggere

  • Der er omkring 1300 indbyggere i Agerbæk.
  • I Agerbæk er der inden for dagligvarehandel også en købmandsbutik.

Stor stigning

Den økonomiske succes er også til at tage og føle på i Agerbæk. Her er omsætningen steget med 30 - 40 procent, siger Michael Thygesen, som er direktør i foreningen Kvickly Varde, som blandt mange butikker ejer Fakta i Agerbæk.

Og det er faktisk endnu bedre end det. Fordi varesortimentet er anderledes i Fakta end i Dagli'Brugsen, så er der endnu større avancer i Fakta. For der tjenes ikke så meget på apoteksudsalg, og i Fakta er kunderne heller ikke så tilbøjelige til at handle tips og lotto. Fakta tjener bedre på dagligvarer, og det er her, handlen ligger, oplyser Michael Thygesen.

Kommer der flere?

Han er så endnu ikke parat til at sige, at der kommer flere Fakta-butikker i det område, som Kvickly i Varde dækker. Kvickly Varde driver Dagli'Brugser i Alslev, Sig og Starup-Tofterup, der er Fakta-butikker i Varde, Oksbøl og Agerbæk, der er SuperBrugsen i Esbjerg Storcenter, der er brødudsalg i Varde Centret og Kvickly i Varde under den store Coop-paraply, som foreningen Kvickly Varde er.

Agerbæk er sådan set for lille til, hvad man hidtil har anset for at være et stort nok område til en Fakta-butik. Så det er lidt et eksperiment, om den markante stigning i omsætning holder, og planerne skal revideres for, hvor mange der skal til at danne grundlag for en discountbutik.

- Vi har først det grundlag ved årsskiftet, siger Michael Thygesen om erfaringerne fra Agerbæk.

Men han lægger ikke skjul på, at hvis den nuværende omsætning holder i Fakta i Agerbæk, så er det nok til at sikre tilstedeværelse af Coop i byen fremover.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Næsten dobbelt så mange uheld på motorvejen ved Kolding: Der er ikke plads til flere biler

Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce