Annonce
Kultur

I Esbjerg finder Thilde rum til kreativ vildskab

Thilde Fjord Madsen, er sangstuderende på rytmisk linje på Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg. Vi snakker med hende om sig selv, sit studie og Esbjerg som studieby. Ved siden af studiet arrangerer Thilde bla festivalen Folk & Festival, kunstudstilling og koncert ved Vandtårnet i Esbjerg, Jazz i Esbjerg osv.Foto: Birgitte Carol Heiberg
Thilde Fjord Madsen er elev på Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg. Hun valgte konservatoriet i Vestjylland, fordi hun her finder det fællesskab og rum til fokus, som hun ikke fandt i København.
Annonce

- Jeg bruger nærmest alle mine vågne timer på musik. Det er en mere en livsstil end et studie og arbejde. Når jeg vågner, tænker jeg på musik. Dagen går med at øve og have undervisning, og om aftenen sidder jeg ofte og tjekker mails og laver det kontorarbejde, der er i forbindelse med alle de ting, jeg arrangerer.

Thilde Fjord Madsen er studerende på uddannelsen til rytmisk musiker med speciale i sang på musikkonservatoriet i Esbjerg.

Musikkonservatoriet ligger i det gamle elværk med lange gange, der munder ud i små kroge, hvor man kan blive væk, hvis man ikke kender stedet, men hvor man også kan finde et øjebliks ro. Her er ikke store vandrehaller, hvor enhver tanke drukner i støj fra hundredvis af studerende på gennemfart.

Der er også rum med højt til loftet, som det tætte bibliotek, der synes højere end bredt. En vindeltrappe går to etager op, og de øvre etager er åbne, så det store vindue i gavlen går hele vejen op til det blå loft med de hvide gipsrosetter og bader biblioteket i lys. Her har hun arrangeret improviseringskoncerter, hvor musikere placeres på bibliotekets forskellige etager, så musikken kan flyde op ad den frithængende vindeltrappe.

- Biblioteket er klart mit yndlingslokale. Jeg elsker at sidde herinde. Der er meget dagslys. Og her sidder Jesper, der kan hjælpe med alle mulige ting i alverdens krisesituationer, siger hun om bibliotekaren og griner.

Thilde Fjord Madsen bevæger sig hjemmevant rundt i den snørklede bygning og er på fornavn med både undervisere, studerende og det administrative personale. Med 110 studerende og en høj grad af samarbejde på tværs af årgange og uddannelser, lærte hun hurtigt de fleste at kende.

Det tværfaglige rækker langt ud over undervisningen. Hun har en tydelig skabertrang, der har kastet en række koncerter, kunstneriske projekter og orkestre af sig, og når hun ikke sætter sine egne ting i søen, træder hun ind i folkemusikprojekter, hun har harmonika som sekundært instrument på uddannelsen, er skuespiller i performancekunstprojekter, arbejder med ny lydteknologi med studerende fra uddannelsen i elektronisk musik og meget andet.

Thilde Fjord Madsen

25 år.

Kandidatstuderende ved Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg på linjen for rytmisk musik med speciale i sang, hvor hun begyndte i 2016.

Vokset op i Ansager.

Bor i Esbjerg.

Flyttede til Esbjerg som 17-årig for at gå på teatergrundkursus og gymnasium.

Studiepolitisk aktiv i blandt andet Konservatorierådet, SMDK, og i studienævnet, SMDK Esbjerg.

Bestyrelsesmedlem for orkestret EKKO, Esbjerg Kommunes Kreative Orkester.

Er aktiv del af blandt andet Jazz Esbjerg, Folk & Fæstival, Free Library med mere.

Annonce

Fra København til Esbjerg

Thilde Fjord Madsen faldt ind i sangen ved et lykkeligt tilfælde. Hun er vokset op i et hjem og et miljø med masser af musik og sang i Ansager, hvor hun kom i Helge Engelbrechts musikgalleri, da der var lukket for flere pladser i den lokale børnehave.

- Musik kan mere end ord på mange måder. Det ramte mig, siger hun om musikfællesskabet i landsbyen.

Da hun var færdig med gymnasiet, ville hun søge ind på en performanceskole i Norge, og i forberedelsen til skolens sangprøve, genfandt hun sin kærlighed til sang og musik.

- Jeg fandt ud af, at sang gør mig vildt glad. Det giver mig energi. Nogle gange kan man være træt, når man tager på arbejde, og komme endnu mere træt hjem, men det virker omvendt for mig med sangen. Som sanger oplever man mange steder og møder mange nye mennesker. Det er skønt.

Thilde Fjord Madsen har valgt København fra. I hvert fald for en periode. I Esbjerg skal hun ikke knokle mange timer om ugen i et tjenerjob eller andet, der kan strække budgettet, så der både er råd til husleje, mad og musikken.

- Jeg er vildt glad for at være studerende her. Jeg boede to år i København, hvor jeg tænkte "hold da op, hvor er det svært at stable noget på benene". Jeg søgte tilbage til Esbjerg, fordi konservatoriet her er det mindste i landet, fordi jeg har boet her tidligere, og fordi der er en stærk følelse af fællesskab. Her finder jeg også ro. Jeg havde brug for et sted, hvor der var ro, og hvor der var mulighed for at nørde og dykke ned i nogle emner.

På musikkonservatoriet samarbejder de studerende på kryds og tværs, og selv om hun går på linjen for rytmisk musik, dyrker hun uddannelsens credo om musikalsk åbenhed og lighed. Hun arbejder med folkemusikerne såvel som elektroniske musikere.

- Jeg har altid mixet de ting, jeg laver, og det er der gode muligheder for på konservatoriet her i byen modsat i København, hvor de har adskilt uddannelserne, så de klassiske musikere går et sted, og de rytmiske går et andet sted. Jeg tror, det er lettere at gå ud i byen og prøve ting af her end i København, fordi folk her er meget villige til at hjælpe, hvis du vil sætte noget op på en scene et sted.

Annonce

Bygning med sjæl

Thilde Fjord Madsen står for så mange arrangementer på skolen, at hun har fået en A-nøgle. Med den åbner hun forsigtigt den store dør ind til koncertsalen. Tonerne fra konservatoriets koncertorgel fylder det store rum. En studerende på konservatoriets uddannelse til kirkemusiker sidder og øver.

- Er det okay, vi forstyrrer?

Selvfølgelig. Orgelet spiller ufortrødent videre.

Hvis det ikke var for de gamle fotografier af arbejdsmænd og store maskiner, som hænger i en af gangene, ville man ikke tro, at koncertsalen indtil 1997 var en turbinehal i det gamle elværk. Det buede kassetteloft med rosetter af gips er bevaret. Dengang som i dag tjener loftet akustiske formål, men de larmende turbiner er skiftet ud med orgel, piano og alverdens øvrige instrumenter. Her spillede Thilde Fjorde Madsen blandt andet sin bachelorkoncert.

- Det er et smukt rum, siger hun, inden vi fortsætter ud ad døren, ned ad gangen og ind i lokalet, hvor der undervises i musikpædagogik. Også her inviteres vi ind, selv om undervisningen er i gang. Musikpædagogik er både en selvstændig uddannelse og et fag for de øvrige linjer.

- Vi diskuterer, hvordan man bliver den bedste musikunderviser, lyder det fra Kirsten Nielsen.

Kirsten Nielsen er docent i musikpædagogik og leder af uddannelsen musiker og musikpædagogisk udvikler. Hun underviser en lille håndfuld klassiske musikere i at give sin viden videre.

- Det handler om, hvordan man bliver den bedste musikunderviser, og hvordan man aflæser sine elever uanset alder, hvordan hjernen fungerer, og hvordan den udvikler sig, siger Kirsten Nielsen.

Thildes tips til Esbjerg på SU

En god kop kaffe

- Kaffesmeden er et hyggeligt sted med en masse små kroge og sofaer, hvor man kan sidde. Og så er kaffen god.

Bajerhygge

- Jeg starter på Vinbaren, som byder på intime kroge, og så vil jeg enten gå på Huset, som er de studerendes hus, eller på Industrien.

God mad

- Jeg er ret vild med Rankin Park. Der er mange vegetarmuligheder, som der ellers ikke er meget af herovre. Det er godt med lidt afveksling. Der er også god stemning og gamle, hyggelige møbler.

Skøn natur

- Byparken er åben, så man kan sidde og kigge ud over havnen. Ellers er jeg ofte i Sønderho på Fanø. Der er skønt og fredeligt. Det er et magisk sted.

Kulturtilbud

- Vi holder torsdagscaféer på konservatoriet. Her er gratis entré og meget forskellige slags musik. Hver anden tirsdag er der folkemusik-jam på Huset, der er til for studerende, men som også er et spillested, og de har en lille kunstbiograf, hvor der vises alternative film.

Annonce

Pak janteloven væk

Uddannelserne på musikkonservatorierne er sammensatte størrelser. I dag handler de om langt mere end tekniske færdigheder og kompositioner. Foruden et primært instrument eller sang består uddannelserne af et sekundært instrument samt en række fag rundt om musikken. Udover pædagogik er entreprenørskab, administration og PR-arbejde en del af undervisningen. Og det kommer til sin ret for musikere, der ofte skal skabe deres eget arbejde, hvis de vil leve af musikken.

At sælge sig selv som kunstner er ikke lige til for alle. Heller ikke for Thilde Fjord Madsen. Man må overvinde sin beskedenhed. Sammen med Dansk Musiker Forbund arrangeres der workshops om emner som management, booking og salg, og de studerende på konservatoriet får ugentlig undervisning i entreprenørskab, så de lærer at drive deres egen forretning.

- I første semester af min kandidat har vi haft fokus på ens kunstneriske jeg, hvad mit kunstneriske projekt er, hvad jeg vil, og hvorfor jeg vil det. Det handler om at finde sin indre styrke, at lave pitches, pakke janteloven væk og sige, at det er okay, man kan noget.

- I morges lærte vi at skrive kunstneriske CV og pressemeddelelser. Hvordan skriver man en god pressetekst, hvad skal man være opmærksom på, og hvordan beskriver man sig kortfattet som kunstner, fortsætter hun.

De studerende får konkrete opgaver, der træner alle disse facetter. Konservatoriet sætter projekter i søen, som studerende på skift har ansvaret for. Det kan være en bigband-koncertrække, hvor der skal skrives pressemateriale, laves promoveringsvideo, bookes koncertsteder og arrangeres transport.

Studiebyen Esbjerg

Der er omkring 6000 studerende på videregående uddannelser under uddannelse i Esbjerg.

Byen har flere uddannelsesinstitutioner. Syddansk Universitet udbyder uddannelser inden for blandt andet handel og sociologi og kultur, mens Aalborg Universitets afdeling i Esbjerg udbyder en række ingeniøruddannelser.

Derudover har Syddansk Musikkonservatorium, Erhvervsakademi SydVest, UC Syd og Fredericia Maskinmesterskole afdelinger i Esbjerg.

Der findes ingen samlet ansøgning til studieboliger i byen. Derfor må studerende gennem de respektive boligforeninger for at søge studieboliger.

Mange nye studieboliger bygges i disse år i Esbjerg. En opgørelse fra Akutbolig.dk viser, at kvadratmeterprisen på studieboliger er faldet fra 2018 til 2019, så byen nu nede på en 18. plads over de dyreste studiebyer.

Annonce

Møde mellem syrisk og dansk folkemusik

Trangen til at skabe er ikke slukket, selv om Thilde Fjord Madsen har fri fra undervisning. Juma er et af hendes projekter, der har fået liv uden for konservatoriet. Projektet er en udløber af Esbjerg Kommunes Kreative Orkester, EKKO, hvor hun og to andre musikere har frie tøjler til at eksperimentere, mens de arrangerer koncerter i Esbjerg.

- Juma startede i 2017, da vi fik kontakt til Bakri Hemmami, som er syrisk flygtning. Han kom til Danmark to år tidligere og kunne ikke særligt meget dansk. Han indspillede traditionelle arabiske kompositioner for os, som vi transskriberede og forsøgte at få til at passe sammen med den nordiske folkemusiksakkordklang.

I dag er orkestret blevet sit eget. Debutpladen er på vej, den bliver udgivet i maj, og en turné er undervejs.

Et af numrene er salmen "Se nu stiger solen", hvor Thilde Fjord Madsen synger, mens hun akkompagneres af Bilal Irshed på oud, der er et arabisk strengeinstrument med en karakteristisk knækket hals, Niklas Emborg Gjersøe på kontrabas, Jonas Muff Rytz Jørgensen på trommer og Bakri Hemmami på daf- og dabukatromme. Undervejs toner Bakri Hemmamis stemme frem på dansk, inden han leder sangen over i et sufi-digt.

- Vi blander både religion og kultur, og når Bakri Hemmamis synger, prøver jeg at lave nordiske klangflader ind over den sindssyge, arabiske kvarttone-crazyness, som lyder helt fantastisk, men det er slet ikke noget, jeg selv kan, fordi vores stemmelæber slet ikke er tunet til det i den vestlige verden.

Hvad sker der med musikken i dette kulturmøde?

- Musik kan fortælle mere, end man kan med ord. Bakri har oversat de syriske tekster for os, og mange af deres temaer er de samme, som man finder i vores højskolesangbog og salmer. Sangene handler natur, kærlighed, og man siger tak, fordi du er her.

- Når vi synger "Kringsatt av fjender", kommer man til at lytte til ordene på en anden måde, når Bakri Hemmami, der er flygtet fra krig, begynder at synge over melodien. Rent sprogligt forstår man ikke, hvad han synger, men man forstår alligevel sangen.

Ad den fritstående vindeltrappe stiger man op gennem biblioteket. Biblioteket bruger Thilde Fjord Madsen til at slappe af, læse, få gode råd og som rum for et unikt koncept for improvisationskoncerter. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Øvelokalet med flygel, spejl og ribber er Thilde Fjord Madsens foretrukne, når hun skal komponere. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Den imponerende koncertsal er en gammel turbinehal. Det røde kassetteloft med gipsrosetter er bevaret fra dengang, bygningen husede elværket. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Syddansk Musikkonservatorium har uddannelser i Odense og Esbjerg. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Syddansk Musikkonservatorium har uddannelser i Odense og Esbjerg. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg er et kringelkroget byggeri, hvor man kan finde mange steder at læse og slappe af. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Det gamle erhvervsbyggeri giver stedet karakter. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Foto: Birgitte Carol Heiberg
Det centrale lydstudie er koblet til alle øvelokaler og den store koncertsal. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Brutal dødsvold: Kammerat knuste pensionists kranium med flere slag

Annonce