Annonce
Tønder

I spil til pris: - I den her branche skal man stå tidligt op

Grundlægger Marianne Rosalie Kalb (th.) og forretningspartner Kirsten von Wildenradt er med kommunikationsbureauet Kalb med i kampen om årets erhvervspris.  Foto: Niklas Majgaard
Mens langt flertallet af danske kommunikationsbureauer ligger i de større byer, så er der også dem, der går en helt anden vej. Det gjorde Marianne Rosalie Kalb i Løgumkloster i 2007 - og den opskrift har virksomheden holdt fast i lige siden. Nu er de med i kampen om årets erhvervspris.
Annonce

LØGUMKLOSTER: Marianne Rosalie Kalb og Kirsten von Wildenradt kan med kommunikationsbureauet Kalb om nogen skrive under på, at viden i allerhøjeste grad er en handelsvare.

Faktisk er viden og rådgivning blevet en så stor vare for Kalb, at virksomheden i dag tæller et hold på 12 - og det er en opskrift, som har placeret kommunikationsbureauet midt i kampen om årets erhvervspris.

Senere i denne uge falder afgørelsen, og JydskeVestkysten har i den forbindelse valgt at sætte spot på de tre indstillede finalister til prisen.

At Kalb som virksomhed endte med at få base i Løgumkloster, er et valg, der falder udenfor normen i kommunikationsbranchen. De fleste konkurrenter er centreret om de større byer, men det har på ingen måde afholdt Kalb fra at have fuld gang i ordrebogen.

Marianne Rosalie Kalb kastede sig ud i tilværelsen som selvstændig i 2007, og har siden udviklet Kalb fra at være et klassisk PR-bureau til i dag at udstikke kursen for virksomheders nye strategier og koncepter.


Havde Kalb ligget i København eller Aarhus, så havde vi helt sikkert specialiseret os i én bestemt branche, men her sker der så meget forskelligt - og det elsker jeg. Det er et vilkår for os, at vi skal kunne løse mange forskellige opgaver.

Marianne Rosalie Kalb, grundlægger af kommunikationsbureauet Kalb.


Annonce

Specialister i bredden

I dag lever virksomheden af at rådgive og skabe løsninger for små og store virksomheder, der kommer til fra nær og fjern.

Corona har også stor indflydelse på hverdagen hos Kalb i Løgumkloster i øjeblikket. De fleste dage i ugen arbejder holdet på 12 hjemmefra. Omvendt har corona sat gang i udviklingen af nye tiltag. Det er blevet til en helt ny satsning i form af www.dinkommunikationskollega.dk. Foto: Niklas Majgaard

- At vi er i Løgumkloster og nu også Sønderborg, har givet os en enormt bred kompetenceflade. Vi arbejder med alt fra markedsføring til rådgivning, borgerinddragelse og meget, meget andet. Det er opgaver, som bestilles af alt fra enkeltmandsvirksomheder til hele kommuner. Det betyder rigtig meget for os, at vi har den bredde i alt, vi laver, forklarer Marianne Rosalie Kalb og fortsætter:

- Havde Kalb ligget i København eller Aarhus, så havde vi helt sikkert specialiseret os i én bestemt branche, men her sker der så meget forskelligt - og det elsker jeg. Det er et vilkår for os, at vi skal kunne løse mange forskellige opgaver, forklarer hun.

Annonce

Fysiske barrierer brydes

Med andre ord er iværksætteri en fasttømret del af hverdagen for kommunikations-duoen. Kalb står midt i at satse yderligere digitalt, og hvis coronakrisen skal kunne kaldes godt for noget, så er det virksomhedens spritnye, digitale satsning. Den er netop blevet præsenteret:

- Det her er en branche, hvor man skal stå tidligt op. Udviklingen går enormt stærkt. Man skal hele tiden finde de rette folk og det rette koncept. Corona fik os til at sætte gang i nye idéer, og det blev til Din Kommunikationskollega. Der er røget cirka 1000 udviklingstimer på det siden juli - det er rigtig meget, forklarer Marianne Rosalie Kalb.

Marianne Rosalie Kalb grundlagde bureauet i 2007, og havde fra start Kirsten von Wildenradt med på holdet. Siden blev Kirsten von Wildenradt også forretningspartner i Løgumkloster-firmaet, og har været det siden 2014. Foto: Niklas Majgaard

Nyskabelsen er en abonnementsservice. Som kunde kan man på den måde købe hjælp og rådgivning til elementer i eksempelvis markedsføring, uden at man skal have et helt bureau i gang.

Og nok så vigtigt, så bliver fremtiden mere digital for kommunikationsfirmaet, der ser en verden af videokonferencer og online møder som en ny mulighed snarere end en begrænsning. En indstilling, som med rette kan kaldes central på kontoret i Løgumkloster, forklarer Kirsten von Wildenradt.

- Der er ingen, som kan stå stille i dag. Man skal turde risikere noget, og det gør vi. Men vi tror også på, at den indgangsvinkel kan skabe noget nyt for os.

Tre skarpe om Erhvervsprisen 2020

Fredag den 27. november udløses spændingen om, hvem der vinder Erhvervsprisen 2020 i Tønder Kommune.

Tre lokale virksomheder er indstillet til prisen: Det er kommunikationsbureauet KALB fra Løgumkloster, bilforhandleren SP Leasing i Agerskov samt frisørsalonen Salon M fra Skærbæk.

I denne række af portrætter af virksomhederne har vi stillet disse tre spørgsmål til virksomhedsejerne.

Hvad betyder det for jer at blive indstillet til årets erhvervspris?

- Anerkendelsen i at være blevet indstillet til prisen er virkelig stor. Det er en enorm stolthed på vores medarbejderes vegne, og det er vigtigt at understrege, at det er os, som en helhed, der er blevet indstillet, forklarer Marianne Rosalie Kalb.

Vi lever i en meget særlig tid, hvor corona har gjort store udslag for forskellige erhverv i både positiv og negativ grad. Hvordan går det for jer?

- Vi kommer ud af 2020 med skindet på næsen. Det var et svært forår, men vi har været heldige at se tilgang og udvikling her til sidst, forklarer Kirsten von Wildenradt, mens Marianne Rosalie Kalb tilføjer:

- Tabet på bundlinjen vejes op af, at vi er blevet klogere på ting. Vores medarbejdere har virkelig bare taget udfordringen op. Vi har udviklet på en masse nye ting, og jeg er glad for, at vi kommer ud af det her med et helt nyt forretningsben i form af dinkommunikationskollega.dk.

Hvordan ser i jeres virksomhed om fem år?

- Jeg blev engang spurgt, om jeg kunne forestille mig, at vi en dag ville blive 25 ansatte. Det kunne jeg ikke forestille mig dengang, men det kan jeg nu. Jeg håber, at vi om fem år fortsat har fuld berettigelse til at være her, og at vi kan vokse på at blive endnu mere digitale fremover, forklarer Marianne Rosalie Kalb.

Prisvinderen modtager en pengepræmie på 10.000 kr. sponsoreret af Danske Bank i Tønder, et diplom samt en vandrepokal, hvor virksomhedens navn vil fremgå.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce