Annonce
Esbjerg

IKEA betaler 58 millioner for Esbjerg-grund

Bjarne Pedersen, flankeret af to af sine døtre til venstre Maria Høj Pedersen, marketingchef i Pedersen Gruppen A/S, og Sanne Borregaard, ejendomsadministrator i Pedersen Gruppen A/S, i forbindelse med oplysningen i efteråret 2017, om at IKEA vil bygge et varehus i Esbjerg. Det er nu kommet frem, at IKEA har købt grunden i Kjersing for næsten 58 millioner kroner. Privatfoto

Tinglysningsdokumenter afslører, at IKEA har købt den store grund i Kjersing for 58 millioner kroner. Et stærkt signal om, at varehuskæden vil bygge i Esbjerg, mener borgmesteren og sælgeren af grunden, direktør Bjarne Pedersen, som for 20 år siden købte jorden af kommunen for lidt mindre end ti millioner kroner.

Esbjerg: Så er der en halv, forsinket julegave til de tusindvis af esbjergensere og andre i landsdelen, som elsker IKEA.

Det viser sig nemlig nu, at den verdensomspændende varehuskæde har betalt knap 58 millioner kroner til Pedersen Gruppen for den cirka 55.000 kvadratmeter store grund i Kjersing. Og selv for en gigant som IKEA er det så mange penge, at det er svært at forestille sig, at man lægger så mange penge for et stykke jord, hvis man ikke efterfølgende placerer et varehus på grunden.

IKEA meddelte dette efterår, at det planlagte varehus i Esbjerg blev sat på hold på ubestemt tid, fordi IKEA i øjeblikket overvejer, hvordan man i fremtiden skal møde kunderne i en verden, der handler mere og mere digitalt.

Varehuset i Esbjerg skulle ellers stå klar i 2021.

Annonce

Vi er tilfredse med handlen, og det tror jeg også, IKEA er.

Bjarne Pedersen, direktør, Pedersen Gruppen

Priser

Bjarne Pedersen købte for omkring 20 år siden jorden nord for jernbanen i Kjersing af Esbjerg Kommune for omkring 10 millioner kroner. Jorden er ejet af City Nord Retail Park A/S.Siden har han blandt andet byggemodnet jorden og etableret vejanlæg og parkeringsplads.

Han solgte tidligere i år 55.000 kvadratmeter af jorden til IKEA for knap 58 millioner kroner.

Tidligere har han solgt jord til Harald Nyborg for cirka 7,5 millioner kroner og til Biltema for 16,5 millioner kroner.

Spekulationer

Det har medført spekulationer om, hvorvidt IKEA nogensinde kommer til at bygge varehus i Esbjerg, men borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) er ikke i tvivl - og slet ikke når han nu kender prisen, som jorden er handlet til.

- Det er da et stærkt signal om, at man fastholder sine planer, at man betaler næsten 60 millioner kroner for en grund. Men jeg har nu heller aldrig tvivlet på, at det hele handlede om, at IKEA ønsker at bygge en butik, der passer til fremtidens behov og ikke fortidens. Så snart IKEA har styr på den del, så er jeg overbevist om, at de melder ud, hvornår de vil opgøre en butik på arealet, siger borgmesteren.

Sælgeren af grund, Bjarne Pedersen, direktør, Pedersen Gruppen, har arbejdet i 20 år på trække IKEA til Esbjerg. Han har aldrig været i tvivl.

- IKEA kommer, og vi kan være stolte af, at det er lykkedes at få en af verdens største detailhandelsgiganter her til byen. Den dag IKEA-varehuset står her, har vi Vestjyllands stærkeste detailhandelsområde i Kjersing, siger han.

God handel?

Bjarne Pedersen købte for næsten 20 år siden det store jordstykke nord for jernbanen i Kjersing af Esbjerg Kommune med planerne om at etablere City Nord Retail Park. Prisen var dengang omkring 90 kroner per kvadratmeter, og med salget til IKEA har han indkasseret omkring 1.200 kroner per kvadratmeter for jorden.

Det lader til, at du har lavet en god forretning her, Bjarne Pedersen?

- Det ved jeg ikke. Vi er tilfredse med handlen, og det tror jeg også, IKEA er. Man skal jo også huske på, at det er 20 år siden, vi købte jorden, og vi har betalt ejendomsskatter og andet, ligesom vi har brugt en masse krudt på at ejendomsudvikle med udarbejdelse af lokalplan, byggemodning og etablering af vejanlæg.

I forvejen er en mindre del af området, som Bjarne Pedersen i sin tid købte af Esbjerg Kommune, solgt fra til henholdsvis Harald Nyborg og Biltema. Disse har betalt omkring 2.700 kroner per kvadratmeter for jorden.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce