Annonce
Læserbrev

Indskrænkning. Borgerservice i Billund og Grindsted

De, der kender mig, véd at jeg har stor respekt for arbejdet i kommuner og regioner. Men når man glemmer borgeren for at strømline den kommunale organisation, bliver jeg skuffet.

Danmark er et af de lande, der meget hurtigt er blevet tvangs-digitaliseret. Det offentlige og mange store virksomheder og organisationer forventer folks henvendelser via internettet.

Men mennesker har også brug for at se og tale med … mennesker. Også når det gælder hjælp og vejledning i Borgerservice.

Grindsted og Billund byråd vedtog hver især og enstemmigt, januar 2005, før kommunesammenlægningen, at ”der etableres borgerservice i både Billund og Grindsted”. Det er vi stadig nogle tidligere byrådsmedlemmer, der husker.

Billund Kommune har i flere omgange vurderet Borgerservice-funktionen. Optalt ”besøg” både i Magion og Biblioteket i Billund. Senest er lavet en meget omfattende redegørelse, som beskriver tre modeller for det, kommunen vurderer, passer godt i organisationen. Indadtil.

Jeg bruger ordet indadtil. For uanset hvilken model, kommunen beskriver, er det ikke borgeren, der sættes i centrum. Trods det venlige ord Borgerservice.

Unge- og kulturudvalget skal på augustmødet som punkt fire drøfte ”Fremtidens borgerservice”.

Hverken politikerne eller forvaltningen tænker på borgerne i den sammenhæng. Det er, som om borgerne mest er til ulejlighed i Borgerservice. Hvad koster det at ekspedere en borger? Bliver åbningstiden for dyr i forhold til det antal borgere, der kommer?

Kommunen vil selv bestemme, når man vil møde borgerne. Helst borgermøder hvor det meste af tiden bruges af en ”kendt” person, der fortæller noget - og derefter kan de fremmødte borgere måske få mulighed i et kvarter til at stille spørgsmål - eller skrive på små, gule sedler, der så behandles i forvaltningen.

Borgerservice er placeret på Magion-biblioteket og i Billund Bibliotek. Åbningstiden er allerede indskrænket én gang i Billund. Nu lægger fremtidsmodellerne op til at lukke Borgerservice i Billund. Det er arrogant og uden omtanke for de mennesker, der for eksempel ikke har bil.

Borgerservice handler ikke kun om, hvor mange ”besøg”, der er. Kommunen skal være tilgængelig for sine borgere. Og ja, selvfølgelig koster det noget. Men medarbejderne sidder jo ved en computer, som de kan arbejde på med andre opgaver, når der ikke er ekspedition.

Rådhuset skal naturligvis organiseres på bedste vis. Men Borgerservice-funktionen hører ikke med i den kabale. Hverken Billund Bibliotek eller Borgerservice i Billund skal udsultes. Og det er jo heller ikke, fordi Billund ikke betaler til den kommunale husholdning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Åbne kirker var tåbelig ide

Bevares. Vi kan nok alle trænge til et trøstende ord i denne krisetid med udsigt til både sygdom og økonomisk nedtur. Her er det kristne budskab om tro, håb og kærlighed så relevant som nogensinde. Men vi behøver ikke at være fysisk sammen om den oplevelse. Den moderne teknologi byder på rigelig mulighed for at forrette gudstjenester på utraditionel, men sikker vis. Derfor må man undre sig over, at Kirkeministeriet i første omgang besluttede at åbne kirkerne til påske. Naturligvis er påsken en af kirkeårets største helligdage. Men enestående forhold kræver også enestående løsninger. Den nuværende epidemi er absolut en af de undtagelser, der berettiger til for en gangs skyld at aflyse den fysiske kirkegang – selv i påsken. Statsminister Mette Frederiksen har stillet danskerne i udsigt, at vores samfund langsomt kan åbne op igen efter påsken. Betingelsen er, at smittekurven fortsætter med at flade ud. Det sker imidlertid kun, hvis vi viser agtpågivenhed og undgår letsindig adfærd. I praksis vil det formentlig i de fleste kirker være muligt at gennemføre en påskegudstjeneste med god afstand mellem deltagerne. Ikke desto mindre er netop en gudstjeneste netop et eksempel på, at flere mennesker unødigt forsamles. Derfor er det godt, at beslutningen nu er trukket tilbage. Blandt andre sognepræst Dennis Voss Stensgaard fra Vester Nebel havde på forhånd afviset at holde gudstjeneste. I hans tilfælde kunne det ske med god samvittighed. Han er sygemeldt, fordi han formentlig selv er smittet med coronavirus. Ikke desto mindre gav han i utvetydige vendinger udtryk for sin frustration over kirkeministeriets udmeldinger. I hans øjne var det blandt andet en hån mod de unge, der netop på grund af den aktuelle epidemi har fået udskudt deres konfirmationer til august og september. Koldings borgmester, Jørn Pedersen var enig og opfordrede andre præster til at følge Dennis Voss Stensgaards eksempel. Lykkeligvis bredte den sunde fornuft sig til sidst også til ministeriet.

Erhverv 112

Modefirma har sagt farvel til 15 ansatte: 2020 handler kun om at begrænse tabet

Kolding

Plejehjem har nu haft ni smittetilfælde med corona: To plejehjemsbeboere er indlagt

Sydjylland

Påskefrokoster aflyses på stribe: Facebook og Skype redder det sociale samvær

Annonce