Annonce
Læserbrev

Indskrænkning. Borgerservice i Billund og Grindsted

De, der kender mig, véd at jeg har stor respekt for arbejdet i kommuner og regioner. Men når man glemmer borgeren for at strømline den kommunale organisation, bliver jeg skuffet.

Danmark er et af de lande, der meget hurtigt er blevet tvangs-digitaliseret. Det offentlige og mange store virksomheder og organisationer forventer folks henvendelser via internettet.

Men mennesker har også brug for at se og tale med … mennesker. Også når det gælder hjælp og vejledning i Borgerservice.

Grindsted og Billund byråd vedtog hver især og enstemmigt, januar 2005, før kommunesammenlægningen, at ”der etableres borgerservice i både Billund og Grindsted”. Det er vi stadig nogle tidligere byrådsmedlemmer, der husker.

Billund Kommune har i flere omgange vurderet Borgerservice-funktionen. Optalt ”besøg” både i Magion og Biblioteket i Billund. Senest er lavet en meget omfattende redegørelse, som beskriver tre modeller for det, kommunen vurderer, passer godt i organisationen. Indadtil.

Jeg bruger ordet indadtil. For uanset hvilken model, kommunen beskriver, er det ikke borgeren, der sættes i centrum. Trods det venlige ord Borgerservice.

Unge- og kulturudvalget skal på augustmødet som punkt fire drøfte ”Fremtidens borgerservice”.

Hverken politikerne eller forvaltningen tænker på borgerne i den sammenhæng. Det er, som om borgerne mest er til ulejlighed i Borgerservice. Hvad koster det at ekspedere en borger? Bliver åbningstiden for dyr i forhold til det antal borgere, der kommer?

Kommunen vil selv bestemme, når man vil møde borgerne. Helst borgermøder hvor det meste af tiden bruges af en ”kendt” person, der fortæller noget - og derefter kan de fremmødte borgere måske få mulighed i et kvarter til at stille spørgsmål - eller skrive på små, gule sedler, der så behandles i forvaltningen.

Borgerservice er placeret på Magion-biblioteket og i Billund Bibliotek. Åbningstiden er allerede indskrænket én gang i Billund. Nu lægger fremtidsmodellerne op til at lukke Borgerservice i Billund. Det er arrogant og uden omtanke for de mennesker, der for eksempel ikke har bil.

Borgerservice handler ikke kun om, hvor mange ”besøg”, der er. Kommunen skal være tilgængelig for sine borgere. Og ja, selvfølgelig koster det noget. Men medarbejderne sidder jo ved en computer, som de kan arbejde på med andre opgaver, når der ikke er ekspedition.

Rådhuset skal naturligvis organiseres på bedste vis. Men Borgerservice-funktionen hører ikke med i den kabale. Hverken Billund Bibliotek eller Borgerservice i Billund skal udsultes. Og det er jo heller ikke, fordi Billund ikke betaler til den kommunale husholdning.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Nu spidser det til i sag om tyske huskøbere i Danmark: Styrelse kan sende minister i samråd

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Sport

Forstå hvorfor verden græder: - Vi har mistet en rockstjerne i Kobe Bryant

Annonce