Annonce
Læserbrev

Infrastruktur

Læserbrev: Pakketransporten i Haderslev er en besynderlig oplevelse. Det må ethvert reflekterende menneske kunne begribe. Den ene pakkeposttransport efter den anden fylder bybilledet i formiddagstimerne. Kurér(pirat)firmaer(MN) som DHL, GLS, BRING, EUROPCAR, UPS med flere optager gågaden - en pakkeudbringning, som alene burde besørges af PostNord. Det vil sige én fyldt pakkepostbil fremfor x-antal halvfyldte budbringere, som fylder op i og forurener bybilledet. Hvorfor denne udvikling? Et resultat af EU’s og VK/V/VLAK-regeringens privatiserings- og udliciteringspolitik i konkurrences hellige navn, og som her skader miljøet. Jeg savner den gule postbil (”Postmand-Per”), som alene løste opgaven.

I og med man har ”taget” pakkeudbringningen fra PostNord, som nu ”alene” må tage sig af den tunge afdeling, brevforsendelsen/-uddelingen, har man fjernet eksistensgrundlaget med lukning af posthuse, ugelange udbringninger og portoforhøjelser til følge. Med Preben Uglebjergs ”Gyngerne & Karrusellen” kunne PostNord have leveret en anstændig postbesørgelse til anstændige priser. Statens og kommunernes digitaliseringsstrategier (digital post) har været medvirkende til Post Nords fallit/dødsstød - såvel som internethandlen, som denne jul ekspanderede, og de private aktører fremover vil berige sig på. Denne gevinst burde tilfalde PostNord som kompensation for digitaliseringen.

FLIX-buskørslen Sønderborg – København og Sønderborg - Aarhus/Aalborg med flere daglige afgange og stop undervejs i de store byer (foreksempel Haderslev) er ligeledes et resultat af privatisering/udlicitering. Dræner togdriften på DSB’s hovedlinjer for passagerer og fylder op på i forvejen overfyldte motorveje, som man herefter vil udbygge/udvide. Selvmodsigende og fejlslagen politik, som i bund og grund burde være en national (statens) opgave. Post Danmark tabte national identitet efter fusion med Post Nord (blå). Klima-handling!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Uvenlig behandling af tyskere skal stoppe

Det er en gevinst for den danske del af grænselandet, når tyskere og andre EU-borgere beslutter sig for at købe et hus i Sønderjylland. Sidste år solgte EDC i Rødekro og Nybolig i Padborg i alt 55 huse til udenlandske EU-borgere, hvoraf langt de fleste var tyskere. Det er med til at skabe udvikling i en landsdel, der ellers i mange områder kæmper med faldende befolkningstal. Derfor er det meget bekymrende, at både advokater og ejendomsmæglere i Sønderjylland oplever, at servicen over for de udenlandske huskøbere er blevet forringet i en grad, så det kan risikere at få mulige tilflyttere til at opgive deres forehavende. Den oplevede forringelse er sket i forbindelse med, at den statslige Styrelse for International Rekruttering og Integration siden 1. april har overtaget opgaven med at udstede EU-opholdsbevis til de udlændinge, som vil flytte til Danmark, fordi de er ved at købe et hus i Danmark. Forinden var det Statsforvaltningen, der stod for opgaven. Dengang var oplevelsen hos advokater og mæglere, at udlændingene fra andre EU-lande, inden de flyttede hertil, kunne få det opholdsbevis, der er betingelsen for at kunne gennemføre huskøbet. Men det er ulovligt at gøre det på den måde, mener den statslige styrelse. Den kræver, at udlændingene har bopæl her i landet først, og dermed skal de leje en bolig, før de kan købe én. Udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) bør i en fart finde ud af, om det virkelig kan passe, at det pludselig skal være så besværligt for en EU-borger at købe et dansk hus. Selv om hans styrelse benægter, at der er lavet om på praksis, er der en række kilder, som har fortalt JydskeVestkysten, at behandlingen af sagerne foregik meget smidigere, da det var Statsforvaltningens opgave. Det må kunne lade sig gøre at genskabe den situation, så Danmark igen kan blive opfattet som et venligt værtsland for EU-medborgere, som kan forsørge sig selv og som har lyst til at købe et hus i vores land.

Annonce