Annonce
Vejen

Ingen militær oprustning i Brørup

Nogle Brørupborgere fik sig en noget anderledes udsigt midt i december, da en række høje træer blev ryddet ud til deres haver. Der er dog ifølge Forsvaret ingen tegn på, at det ryddede område med tiden skal fyldes med millitært materiel. Foto: André Thorup
Brørup bliver ikke central for store mængder militærmateriel, men lidt sker der dog på det ellers stille område.

Brørup: I forbindelse med træfældning på det gamle militærområde i Brørup, har der gået lokale rygter om, at et større antal køretøjer skulle opmagasineres på stedet.

Derudover har en lokal kilde for nyligt set to store køretøjer blive fragtet derind på sættevogne, men ifølge Forsvaret selv, er aktiviteterne ikke i nogen større skala.

- Der sker ikke noget banebrydende derude, men Forsvaret er i gang med at udskifte gammelt, selvkørende artilleri, og indtil vi har registreret og solgt alt det udfasede, skal vi jo stille det nogle steder, siger Flemming Diehl, som er souschef for presseafdelingen i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Udover at lægge plads til udfaset materiel kan noget af den seneste aktivitet i Brørup eventuelt også tilskrives, at der ifølge Flemming Diehl tilsyneladende er en historisk forening, som har genstande stående af historisk værdi samme sted.

- Så om de flytter rundt på nogle gamle køretøjer engang imellem, skal jeg ikke kunne sige, men det er muligt, siger han.

Souschefen har ingen viden om, hvorfor der på militærgrunden er fældet en betydelig mængde høje træer ud mod private nabogrunde, men han afviser under alle omstændigheder, at det kan kobles til militære hensyn. Ifølge ham er det formentlig Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, som har taget beslutningen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Kolding For abonnenter

Længe ventet rapport: Sådan vil Hærvejsmotorvejen påvirke trafikken rundt om Kolding

Annonce