Annonce
Tønder

Ingen Robert-statuette til Tønder-dramaet 'Onkel'

Instruktør og manuskriptforfatter Frelle Petersen (2. tv.) sammen med en del af holdet bag Onkel. Også Jette Søndergaard (tv.) og Peter H. Thygesen i forgrunden var Robert-nomineret. Foto fra premieren i Bio 1 -2 i Tønder. Foto: Jacob Schultz
Det blev ikke til nogen Robert-statuette til Tønder-dramaet Onkel ved prisuddelingen søndag aften. Filmen var ellers nomineret i hele fire kategorier.

København/Tønder: Trine Dyrholm spændte ben for Onkel. Så kort kan det siges, efter at filmbranchen søndag aften klappede sig selv på skulderen ved Robert-uddelingen i Tivoli Hotel- og Kongrescenter i København. Onkel var nomineret til en Robert i fire kategorier, nemlig bedste film, bedste manuskript, bedste instruktør og bedste kvindelige skuespiller.

Men familie-dramaet Dronningen med Trine Dyrholm i titelrollen løb med præcis de fire priser, som Onkel var indstillet til, plus lige fem andre. Det var i øvrigt tiende gang, at Trine Dyrholm vandt den eftertragtede statuette. Men selvom holdet bag Onkel altså måtte gå tomhændet fra Robert-festen, var filmens instruktør og manuskriptforfatter, Frelle Petersen, egentlig ikke skuffet.

- Nej, vi var jo sindssygt glade for at få de her nomineringer i de tunge kategorier, og vi havde da en klar fornemmelse af, at vi var oppe mod et stærkt felt. Altså Dronningen er jo en rigtig god film, og en film som Før Frosten var jeg også selv personlig vild med, så forventningerne havde man selvfølgelig skruet ned. Klart håber man selvfølgelig, men vi sad ikke med en skuffet følelse på den måde, fortæller en lidt eftertræt Frelle Petersen i telefonen fra København.

Annonce

Farvel til Robert - goddag til Bodil?

Det er ikke fordi, der ikke er blevet sat pris på Onkel. For knap to uger siden vandt filmen JydskeVestkystens kulturpris, og i november sidste år modtog Frelle Petersen en international pris ved Tokyo International Film Festival i 2019 som bedste film.

Filmen handler om den 27-årige Kris, som nyder en stille tilværelse på landet med sin onkel, som er invalid. Kris passer gården med alle de pligter, som følger med, indtil hun en dag redder en kalv under fødslen og en interesse for dyrelægefaget bliver vakt.

Selvom Onkel ikke tog del i Robert-høsten, er der stadig tre chancer senere på året, når filmanmelderne uddeler Bodil-statuetter. Her er Onkel nemlig nomineret for bedste film, bedste kvindelige hovedrolle og bedste mandlige birolle. Men også her kan film-Dronningen Trine Dyrholm komme på tværs, fordi filmen endnu en gang er nomineret i samme kategorier som Onkel.

- Jeg synes jo, at det er skønt, at en film som Onkel har sin berettigelse. For det første er den lavet med et voldsomt mindre budget end for eksempel Dronningen. Og hvor de har skuespillerveteranen Trine Dyrholm, jamen så har vi jo nogle nye ansigter, som har taget folk med storm. At vi er oppe i de samme kategorier, de tunge kategorier, det er jo skønt, siger Frelle Petersen.

Nyt projekt i støbeskeen

I modsætning til Robert-uddelingen, der er filmarbejdernes egen branche-hæder, er det filmanmelderne, der uddeler Bodil-prisen, der er Danmarks ældste filmpris.

Spørgsmålet er nu, om Onkel har større chancer hos anmelderne end hos kollegerne.

- Årh, det er et godt spørgsmål. Nu sad jeg i går og talte med et par filmanmeldere, og den ene sagde, at han havde læst manuskriptet og var meget imponeret over, hvor specifikt, det var. Og det er meget fedt at høre, at der er folk der sætter sig og læser, hvad der man har skrevet. Men hvordan det helt præcist foregår, det ved jeg faktisk ikke, siger en travl manuskriptforfatter og instruktør, som rent faktisk er på vej tilbage til "gerningsstedet".

- Jamen, jeg er nærmest på vej til Sønderjylland, hvor jeg skal skrive videre, og hvor jeg skal mødes med nogle skuespillere til det næste projekt, fortæller Frelle Petersen, som gerne vil løfte sløret for, hvad det er. Ved en senere lejlighed.

Der er Bodil-uddeling i Folketeatret i København den 29. februar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Socialrådgiver beretter om rystende arbejdsforhold: Kommunal leder foreslog glemsomhed i retssag

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Varde For abonnenter

Borgmester om ulovligheder i børnehave: - Jeg har bedt mine direktører kigge sagen igennem

Annonce