Annonce
Læserbrev

Intet citat fra Dansk Byggeri

Læserbrev: I JydskeVestkysten 6. november har direktør Michael H. Nielsen et indlæg om havnedebatten på byrådsmødet, hvor Dansk Byggeri skulle være citeret for en holdning om Honnørkajen. Dette er nu ikke tilfældet eller hensigten. Der er tale om en tolkning af Michael H. Nielsens udtalelser i JydskeVestkysten 18. august 2019 – hvor der tales generelt om byggeri ved havnene i de danske kommuner – og ikke særskilt om Haderslev Kommune.

Michael H. Nielsen udtaler (mener) i JydskeVestkysten 18. august, ”at kommunerne skal tænke sig grundigt om, inden de kaster los og sætter nye højhuse i søen.” I JydskeVestkystens artikel, der omhandler de danske kommuner – og ikke Honnørkajen, nævnes en række af de overvejelser man skal gøre sig om ”hensynet til lokalområdet og det miljø, som er på stedet. Kommunen skal først og fremmest have en langsigtet plan, der forhindrer hovsaløsninger” siger Michael H. Nielsen.

Mit indlæg på byrådsmødet var ud fra samme fokus – og at ”tiden nok ikke er rigtig til mere af den slags byggeri” er udtryk for min tolkning af højhuse ved danske havne, ud fra artiklen 18. august 2019 – og ikke Dansk Byggeris.

Artiklen giver stof til eftertanke – og indeholder henvisning til tidligere typer af byggeri ved havne.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Annonce