Annonce
Erhverv

Intet strømanlæg til krydstogtskib: Skibet bruger ned til 20 procent af normal forbrug

Krydstogtskibet AIDAmar opholder sig i erhvervshavnen til udgangen af april. Foto: Klaus Madsen
Det er ikke muligt at levere mobilt strømanlæg til krydstogtskibet AIDAmar, oplyser havneselskabet ADP.
Annonce

Fredericia: Siden 2. april har krydstogtskibet AIDAmar ligget ved kaj 22 i erhvervshavnen i Fredericia, mens skibet venter på, coronakrisen er ovre, og skibet igen kan sejle passagerer rundt i verden.

Planen er, at skibet skal opholde sig i Fredericia til udgangen af april. Der har ikke været passagerer ombord siden 14. marts, hvor passagererne på seneste krydstogt stod af i Hamborg. Ombord er nu 479 besætningsmedlemmer inklusiv kaptajnen.

For at holde skibet i gang skal der bruges strøm, men det kan for nuværende ikke fås fra havnen. Det skal komme fra skibet selv.

- Vi har ikke et anlæg i det omfang, de har brug for. Vi kan ikke få et mobilt anlæg ind, fordi det kun er midlertidigt, skibet ligger her, og så bliver det for dyrt, forklarer administrerende direktør i ADP A/S Rune D. Rasmussen.

Skibet bruger meget mindre energi på at ligge stille. Der er jo ingen passagerer ombord. Skibet bruger helt ned til 20 procent i forhold til det normale.

Rune D. Rasmussen, adm. direktør ADP

Annonce

Scrubber installeret

Flere borgere i byen har udtrykt bekymring for den eventuelle forurening, krydstogtskibet ville kunne udlede via sine skorstene, mens det ligger i Fredericia i fire uger.

Krydstogtskibet har dog en såkaldt scrubber installeret i sin skorsten. Det er en luftforureningsanordning, der kan fjerne nogle partikler og gasser fra industrielle udstødningsstrømme. Det gælder eksempelvis NOx og CO2.

- Skibet bruger meget mindre energi på at ligge stille. Der er jo ingen passagerer ombord. Skibet bruger helt ned til 20 procent i forhold til det normale, forklarer Rune D. Rasmussen.

Nogle havne er begyndt at installere mobile landstrømsanlæg - eksempelvis Grenaa Havn - som kan levere strøm til skibene, så de slipper for at bruge dieselgeneratorer, når de ligger til kaj. Det findes endnu ikke i Fredericia, men ADP holder øje med udviklingen og overvejer løbende, om det er vejen at gå.

- Mange af skibene har endnu ikke mulighed for at tage imod løsningen. Der sker meget på området, og vi følger løbende med. Jo mere standardiseret, det bliver, jo lettere bliver det for rederierne at være med, siger Rune D. Rasmussen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Ikke kun SF'ere ville have Søvndal på banen: Lokale socialdemokrater opfordrede ham også til at stille op

Annonce