Annonce
Udland

Israel river palæstinensiske hjem ned i det østlige Jerusalem

Mussa Issa Qawasma/Reuters
Tidligt mandag morgen har israelske styrker påbegyndt nedrivningen af flere palæstinensiske hjem i Jerusalem.

Israelske styrker er tidligt mandag morgen begyndt at rive palæstinensiske hjem ned i et nabolag i det østlige Jerusalem.

Israel anser disse bygninger som ulovlige, skriver nyhedsbureauet AP.

Ifølge den israelske regering er de bygget for tæt på den separationsbarriere, som regeringen har opført for at adskille Vestbredden fra Israel.

Omvendt mener de palæstinensiske borgere i nabolaget, at de ikke har andre steder at bygge, og at det er decideret umuligt at få en byggetilladelse.

Hundredvis af politibetjente og soldater fra det israelske militær er tidligt mandag morgen rykket ind i nabolaget Sur Baher. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Her har de israelske styrker afspærret mindst fire bygninger, og en bulldozer er begyndt nedrivningen af en toetagers bygning.

Det oplyser en journalist fra nyhedsbureauet AFP, der er til stede i området.

Palæstinenserne har frygtet, at en sådan nedrivning vil skabe præcedens for nedrivning af hjem i andre palæstinensiske nabolag langs afspærringen.

Den påbegyndte nedrivning er den seneste udvikling i striden om Jerusalems fremtid.

Der bor mere end 500.000 israelere og 300.000 palæstinensere i storbyen, der anses for hellig af både kristne, jøder og muslimer.

De israelske styrker rykkede ind i Sur Baher i ly af mørket natten til mandag, mens lokalbefolkningen er blevet fjernet fra deres hjem, skriver Reuters.

- Siden klokken to om morgenen har de med magt evakueret folk fra deres hjem, og de er begyndt at placere eksplosiver i de bygninger, de ønsker at rive ned, siger Hamada Hamada, der er lokal leder i Sur Baher.

FN har for nylig opfordret Israel til at droppe planen om at nedrive bygningerne, og repræsentanter for EU har inspiceret området.

I første omgang er 17 personer blevet evakueret, mens yderligere 350 palæstinensere bliver påvirket af den igangværende nedrivning.

Det vurderer FN's humanitære organisation, OCHA.

Beboere frygter, at omkring 100 yderligere bygninger i området er i risikozonen for at blive revet ned i den nærmeste fremtid.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Kolding For abonnenter

JV-Panelet: Det mener vi om lukningen af Danfoss-fabrik, parkeringssituationen i midtbyen og resultatlønnede konsulenter

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Annonce