Annonce
Navne

Jørn Neergaard Larsen 70 år: Beskæftigelsesministeren med styr på stoffet

Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen, fylder 70 år den 11. februar. Metroselskabet/ Frit/Ritzau Scanpix

Tidligere beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen fylder 70 år den 11. februar, men har stadig vigtige poster, som skal passes.

Da Lars Løkkes Rasmussen i juni 2015 præsenterede sin nye Venstre-regering, var der særligt én minister, der skilte sig ud. Jørn Neergaard Larsen, der fylder 70 år mandag 11. februar, var i modsætning til sine kolleger ikke folkevalgt politiker. Men den nye beskæftigelsesminister var til gengæld rigtigt godt inde i stoffet.

For inden udnævnelsen havde juristen både prøvet at sidde på arbejdstagernes og arbejdsgivernes side af bordet. Først som administrerende direktør i fagforbundet Djøf i en længere årrække og siden som administrerende direktør for Dansk Arbejdsgiverforening. Desuden har han været dommer i Arbejdsretten.

Jørn Neergaard Larsens tid som minister blev brugt på blandt andet at lande aftaler om dagpenge, kontanthjælpsloft og 225-timers-reglen. Han var også med til at indgå trepartsaftaler med arbejdsmarkedets parter om integration og om arbejdskraft og praktikpladser til unge.

Og pludselig var det slut. Efter 16 måneders kamp for at holde sammen på den borgerlige fløj besluttede statsministeren at udvide regeringen med yderligere to partier. Det kostede fire Venstre-ministre jobbet, herunder fødselaren.

Annonce

Cityring og ghettoer

Selv om den parlamentariske karriere dermed tog en foreløbig ende, har han dog fortsat en hel del at se til. Som bestyrelsesformand for Metroselskabet skal Jørn Neergaard Larsen således være med til at åbne Cityringen og de 17 nye metrostationer i København til sommer.

Han skal også passe sit hverv som en af regeringens særlige ghettorepræsentanter, der skal følge indsatsen for at nedbringe antallet af såkaldte ghettoområder.

Alligevel skulle der gerne blive tid til at pleje fritidsinteresserne, som foruden tennis og squash tæller klassisk musik.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce