Annonce
Kolding

Jørn P. om hvilehus til udenlandske chauffører: De må ikke sove der

Venstre og De Konservative sætter så mange betingelser op for Contrans´ kommende hvilehus, at bygningen reelt ikke må anvendes til overnatning eller længere pauser. Det almindelige 11 timers-hvil mellem turene må chaufførerne for eksempel ikke tilbringe i huset, fastslår borgmesteren. Arkivfoto: Henrik Kastenskov

Det har skabt politisk stormvejr, at V og K har givet lov til hvilehus til især rumænske chauffører hos Contrans på Merkurvej. Men chaufførerne må slet ikke sove der, siger borgmesteren.

Kolding: Transportfirmaet Contrans og firmaets omkring 170 udenlandske, især rumænske chauffører kan godt glemme alt om, at chaufførerne må bruge virksomhedens kommende og meget omstridte hvilehus til at overnatte eller hvile ud i deres lange pauser.

Efter at Venstre og Konservative på byrådets møde mandag aften gennemtrumfede, at Contrans skal have tilladelse til at bygge et hvilehus med plads til 30 personer, fastslår borgmester Jørn Pedersen (V), at det politiske flertal hverken vil have, at chaufførerne kan anvende faciliteterne i de lovpligtige ugentlige 45 timers hvil eller de daglige 11 timers hvil.

- Contrans har søgt om lov til at opføre beboelse på sin adresse. Det siger vi nej til. Hvilehuset må kun bruges til mindre pauser, og det giver også mening, at en chauffør, der måske ankommer klokken et om natten og først skal læsses klokken seks, kan komme ind og få et bad, lave lidt mad og få et hvil.

- Men et stop fra klokken 17 til 06 må ikke finde sted, for så taler vi om egentlig overnatning, og chaufførerne må kun holde hvil, når det foregår i arbejdstiden, siger Jørn Pedersen.

Annonce

Samlet løsning

Business Kolding og by- og udviklinsgforvaltningen skal nu i gang med at finde ud af, om der kan skabes en samlet løsning for, hvordan udenlandske lastbilchauffører kan overnatte uden at genere.Business Kolding-direktør Tommy Langhoff oplyser, at arbejdet vil ske i dialog med de kommunale erhvervsorganisationer i Vejle og Fredercia og transport- og logistikbranchen i Trekant-området.

Der er endnu ingen konkrete forslag på bordet.

En løsning ventes klar til at blive fremlagt i slutningen af maj.

Hjælper kun lidt

Contrans har forklaret, at deres chauffører får løn 24 timer i døgnet, så dér er det vel arbejdstid døgnet rundt?

- Det er derfor, vi også siger, at der ikke må finde reel nattesøvn sted i den nye bygning, og så er det i øvrigt ligegyldigt hvornår på døgnet, søvnen finder sted. Vi vil ikke give tilladelse til egentlig beboelse eller hotellignede virksomhed i et industrikvarter. De må kun hvile der.

En del af jeres argumentation for at sige ja til hvilehuset har været, at I vil have chaufførerne væk fra villaveje og rastepladser, hvor de sviner med affald og afføring. Det mål når I vel ikke med alle de begrænsninger for husets anvendelse, for så skal chaufførerne alligevel sove i deres lastbiler?

- Nej, det vil kun hjælpe en smule, og det er også derfor, vi sætter by- og udviklingsforvaltningen og Business Kolding i gang med at finde en bedre og samlet løsning, for der er jo mange andre transportvirksomheder her i området, som også benytter sig af udenlandske chauffører. Men jeg synes, det er fint, at Contrans tager et ansvar og gerne vil skabe nogle bedre forhold for deres chauffører.

Hvordan kan kommunen håndhæve, at det kommende hvilehus bruges efter de forskrifter, I har fastlagt?

- Det gør man ved, at forvaltningen følger en procedure, hvis der opstår tvivl om, at reglerne bliver holdt, siger Jørn Pedersen.

Det er EU-regler, der giver Contrans og alle andre transportvirksomheder mulighed for at benytte sig at udenlandsk, billig arbejdskraft til såkaldt cabotagekørsel. Fidusen er, at de udenlandske lastbiler med udenlandske chauffører bag rattet under bestemte forudsætninger kan bruges til godstransport rundt i Danmark - og en rumæner koster kun cirka en tredjedel i løn af en dansk chauffør.

I øjeblikket må chaufførerne overnatte i deres lastbiler i de lange 45 timers hvilepauser, men det vil kommende lovgivning forbyde.

Contrans ønsker ikke at udtale sig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Kolding For abonnenter

Allan pumpede vand hele natten: Haven forvandlet til en svømmepøl

Annonce