Annonce
Haderslev

Jacob Olsen: Vi har brug for sporten til at samle os

Jacob Olsen har investeret mange penge fra egen lomme i Vojens Speedwaycenter. Lige nu er der ikke udsigt til løb. Arkiv: Jacob Schultz
Den internationale sportsverden er tvunget i knæ, og dystre økonomiske konsekvenser ser også ud til at ramme dansk speedway markant. Alligevel tror direktøren for Vojens Speedway Center og Speed1Way, Jacob Olsen, at sporten vil komme ud af corona-krisen med et stærkere sammenhold.

Vojens: Efter den lovende åbningssæson i 2019 havde Jacob Olsen og hans stab i Vojens Speedway og selskabet Speed1Way set frem mod 2020, og havde rustet sig godt til den største sæson i mange år for Vojens Speedway.

Hvor det første år indeholdt to arrangementer – EM-runden i august og VM- grandprixet i september – skulle 2020 opgraderes med den individuelle DM- finale i juni og den store satsning med SES – Sønderjylland Elite Speedway, hvor et hold med Vojens som hjemmebane, skulle udfordre de danske klubber i Metal Speedway League.

- Her - kort før påske - er det jo svært at spå om, hvornår vi får tilstande, hvor det er forsvarligt at arrangere stævner med publikum. Danmark har været lukket ned i en måned, så for speedwaysportens vedkommende er der ikke sket de helt store tab – endnu, siger Jacob Olsen fra sit kontor bag Ole Olsen Lounge på Vojens Speedway Center.

Men der er foreløbig flere spørgsmål end svar, der giver panderynker:

- Regningen vil uden tvivl komme, og måske vil den også kaste lange skygger ind i 2021. Det bliver noget af en kabale at få til at gå op, hvis de nationale ligaer eventuelt kommer i gang i juni. Der vil være rift om løbs-dagene, mens kørerne hungrer efter indtægter, og trængte virksomheder sparer på deres sports-sponsorater for at kunne undgå at fyre medarbejdere.

Annonce
Masser af frivillige har også deltaget i istandsættelsen af anlægget, hvilket Jacob Olsen lægger stor vægt på. Arkiv: Jacob Schultz

Velvilje fra sponsorer

De Store sponsorer som Davidsen, Ecco og Arkil har heldigvis ikke trukket sig, men har tværtom sørget for at hjælpe nu, hvor krisen kradser i lommen på Vojens Speedway.

- Såfremt Metal Speedway League kommer i gang i juni, mangler vi 17 matcher fra april og maj. Det bliver meget svært at forestille sig, hvordan de skulle kunne placeres inden finalerne i september. Jeg tror, vi må indstille os på en kortere og intens liga med færre matcher.

Mere sikker er de store løb senere på sæsonen.

- Vores store VM Grand Prix, lørdag den 12. september, er formentlig på den sikre side, ligesom jeg håber, at vi stadig kan afvikle det individuelle DM - hvis ikke i juni, så måske i august, siger Jacob Olsen.

Personlig investering

Det er efterhånden 16 måneder siden, at Jacob Olsen overtog det legendariske speedwayanlæg fra sin far, Ole Olsen, og ud over de to løb i 2019, har det store fokus ligget på de renoveringer og forbedringer, som det kræves af et moderne internationalt speedwaystadion. Jacob Olsen har brugt én million af egen lomme på at få anlægget sat i stand.

- Jeg er meget stolt af alt det, som blev gennemført i 2019 sammen med mine medarbejdere og klubben i Vojens, men jeg bliver stadig mødt med den holdning, at jeg fik ”foræret” Vojens Speedway Center af min far. Det er absolut ikke tilfældet. Det her projekt er helt og aldeles for egen regning og risiko, siger Jacob Olsen, som har investeret et sekscifret beløb af sin egen lomme for at gøre Vojens Speedway Center til et af verdens førende.

En ny tid på vej?

Han ser denne usædvanlige periode som en tid, hvor mange mennesker har fået mulighed for at reflektere over en stressende livsstil og værdier i hverdagen, hvor jagten på materielle goder måske har fyldt for meget.

- Speedway er blot en lille brik i en stor underholdningsindustri. Og mange arrangører har i denne pause mulighed for at gennemtænke de formater, man hidtil har arbejdet med. Personligt tror jeg, at den internationale speedwaysport kommer til at forandre sig, og vi kommer til at se ændringer i ligaerne. Er det rigtigt med så mange løb hen over så og så mange måneder? Kan VM og EM-formater, inklusive kvalifikationsrunder, gøres mere smidige? Vil speedwaykørere om få år stadig være nødt til at halse Nordeuropa rundt hver uge for at tjene til dagen og vejen, reflekterer Jacob Olsen.

Men fansene vil hjælpe sporten igennem krisen:

- Jeg tror også, at speedwaysporten i det hele taget vil kunne nyde gavn af den fornyet livsglæde, som kommer på den anden side af en krise. I bund og grund er speedwayfans meget trofaste, og så skal vi være klar i klubberne til at tage imod og udvikle på den opbakning, vi kan få.

Færre penge?

Det har endnu ikke været på tale at sætte kørerne ned i løn. Men Jacob Olsen vil ikke udelukke, at det kan komme på tale. Kørerne er dog lønnet efter de sportslige resultater, så lige nu får de ikke mange penge ind på lønkontoen uden det, som deres sponsorer vil give dem.

Kan det betyde, at vi vil se flere amatører og en tilbagevenden til dengang, da glade speedway-entusiaster havde et lønarbejde ved siden af sporten?

- Jeg kan godt lide tankegangen, og der er altid plads til konkurrence fra amatører. Jeg plejer at sige til de professionelle: Hard work beat talent when talent does'nt work hard enough. Det kan såmænd være sundt nok at mærke, at det hele ikke nødvendigvis er en selvfølge, siger Jacob Olsen.

Annonce
Annonce
Danmark For abonnenter

Tyskere og nordmænd vil også være med: Kamp om pladsen i det danske ferieland

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev For abonnenter

'Emmas' far drak og kunne vende på en tallerken på et splitsekund: - Far er virkelig sød, når han er ædru

Erhverv

Barsk maj for Billund Lufthavn: Massefyringer og nedgang på 98,3 procent

Annonce