Annonce
Biler

Jaguar-sportsvogn ligger i slipstrømmen af elbil

Den opgraderede Jaguar F-Type får en ny front, der lægger sig op af den elektriske I-Pace, og som antyder, hvilken vej udviklingen går. Foto: Jaguar
Den rapfodede Jaguar F-Type får et facelift med en ny front, der læner sig op ad den elektriske I-Pace.

Designstilen er klar hos Jaguar, hvor den elektriske I-Pace ser ud til at sætte dagsordenen. I hvert fald er der klare linjer til el-SUV’en, når den sportslige F-Type nu får et facelift efter seks år på banen.

Det omfatter en ny og bredere front i modellen, som skal holdes frisk, indtil der kommer en ny generation i 2022.

Det er en bil, som ifølge engelsk motorpresse bliver elektrisk. Så banen er kridtet op med det nye udseende, der både peger bagud og fremad.

Kølergrillen har nemlig et gitter med tråde til Jaguar-modeller fra 1940’erne og 1950’erne, mens lyset fra de smalle forlygter er topmoderne præcist LED-matrix-lys, som blandt andet kendes fra Audi. Det er dog stadig en model som Porsche 911, der er en af de mest erklærede konkurrenter for Jaguar F-Type, der findes som coupé og roadster.

Motorprogrammet er uændret med få justeringer. Det folder sig ud fra en 2,0-liters firecylindret turboladet motor på 300 hk med baghjulstræk, mens næste skridt er en kompressorladet V6-motor med 380 hk, mens programmet rundes af med ligeledes kompressorladede V8-motorer på 475 hk og 575 hk.

På V8-fronten ser vi dog kun den største model på vore breddegrader. Den er til gengæld steget 25 hk i ydelse, og den fås desuden kun i kombination med firehjulstræk.

Annonce

Jaguar F-Type

Blev lanceret i 2013, som den første kompakte Jaguar-sportsvogn i mange år. Modellen bygges som coupé og roadster og fås med bag- eller firehjulstræk. Den produceres på Castle Bromwich i engelske Birmingham.

Væk ikke naboerne

Flagskibet SVR forvinder. Til gengæld opgraderes R-modellen, som får nye adaptive støddæmpere og anden opsætning på undervognen - ud over bredere 20-tommer fælge med keramiske bremser. Den hurtigste R-model klarer 0-100 kilometer i timen på 3,5 sekunder og en topfart på 300 kilometer i timen.

Mens de største modeller har aktive udstødningssystemer med mere bas, er der også mulighed for en ”quiet start”-funktion, så man ikke vækker naboerne. Med en ny ”quickshift”-automatgearkasse på otte trin, er der mulighed for at skifte manuelt efter ønske - både med paddles bag rattet og med den lille gearskifte-vælger mellem sæderne.

Inden døre kommer der en opgradering med blandt andet ny storskærm på 12,3 tommer med Apple Carplay, mens bilen kan få opgraderinger over nettet.

Der forlyder dog ikke noget om nye avancerede sikkerhedssystemer, så her trykker bilens alder.

Herhjemme er F-Type dog en nichémodel, og Jaguar har i det hele taget ikke fået rigtig fat, selv om XE-modellen i sin tid var lagt op som et alternativ til for eksempel BMW 3-serie.

Der foreligger ikke oplysninger om, hvornår den opgraderede Jaguar F-Type kommer til Danmark - eller priser. Men den nuværende model koster fra omkring en million kroner.

Den hurtigste Jaguar F-Pace har en 5,0 liters V8-motor på 575 hk, og klarer 0-100 km/t på 3,5 sek. Foto: Jaguar
Inden døre er der opgraderet med større skærm. Det nye otte trins automatgear kan også skiftes manuelt både fra paddles bag rattet og med gearvælgeren i midten. Foto: Jaguar
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce