Annonce
Sydjylland

Trehjulet mini-bil vækker opsigt: 'Den lille blå' er kæledæggen

John Risbøl Nielsen er bidt af gamle og sjov biler. Blandt andet en gammel trehjulet BMW, som han selv har bygget campingvogn til.Foto: André Thorup
60-årige John Risbøl Nielsen fra Jels, der også går under navnet Jelsi, har en stor passion for at rode med gamle køretøjer, men særligt "Den lille blå", som han kalder den gamle BMW Isetta fra 1961, er blevet hans lille kæledægge.

Jels: Han vækker opsigt i gadebilledet, når han kommer kørende i sin lille blå bil - den gamle trehjulede BMW-motorcykel, som han købte tilbage i 1999 for 15.000 kroner. John Risbøl Nielsen har brugt ti år på at restaurere det gamle køretøj fra 1961, og han har nydt hver en stund:

- Jeg fik min første bil som 12-årig. Jeg har altid været glad for biler og er også stor Porsche-fan - helst model 928, fortæller han, mens han viser rundt i sit kontor, hvor der på hylderne gemmer sig 275 modeller af legetøjsbiler.

Det første køretøj John istandsatte var en gammel campingbus, som blev erhvervet for, at han kunne komme rundt med familien.

John Risbøl Nielsen har haft mange kasketter på i sit arbejdsliv - han har blandt andet været landmand, rejsemontør og drevet tømrervirksomhed i 15 år.

- Jeg har altid godt kunnet li´at reparere gamle ting. Det er ikke det samme bare at købe det fra nyt. Så min fritid har jeg altid brugt i værkstedet, fortæller John Nielsen.

- Ja, der har altid stået gamle biler og rodet herhjemme. På et tidspunkt plantede jeg blomster i dem - det var det eneste sted, der var plads i haven, indskyder hustruen Karin, der sidder med ved kaffebordet i det hyggelige køkken i Søparken.

Annonce
Jeg er blevet tilbudt 200.000 kroner for "Den lille blå", men den skal aldrig sælges.

Isetta´en på ønskesedlen

Isetta´en stod i mange år højt på ønskesedlen for John Nielsen, men der skulle gå lang tid, før han endelig fik en hjem i værkstedet.

- Jeg fandt den hos en gammel bondemand i Sommersted. Den var noget ramponeret, men jeg skilte den fuldstændig ad og fik samlet den på ny. Grunden til, at jeg valgte den lidt specielle farve var, at alle andre vælger rød. Min skulle ikke være som de andre. Det er også derfor, jeg kalder den "Den lille blå", forklarer han.

Da John Nielsen blev færdig med "Den lille blå", gik han på jagt efter en campingvogn, der matchede. Det skulle vise sig at være en umulig opgave, så John måtte i tænkteboks.

- Jeg fandt en prototype fra sidst i 50´erne som legetøjsbil. Den fik jeg tegnet op i de rigtige forhold, og så byggede jeg den selv. Der kan sove to personer i den, og når man slår døren op, så kan man sidde for enden og drikke sin morgenkaffe under halvtaget, forklarer han.

"De lille blå" er blevet udvidet med et nyt "familiemedlem" - en Go Go Everton knallert fra 1968.

En særlig historie

Knallerten har en helt særlig historie:

- Jeg havde selv sådan en knallert, men solgte den i 1974. Da vi flyttede hertil for godt 30 år siden, sagde genboen, han havde en gammel knallert, jeg kunne få. Dengang havde jeg ikke tid, men han kom igen for et par år siden, og spurgte om ikke jeg havde en gammel bilradio, så kunne jeg få knallerten i bytte. Så blev knallerten min, og den skulle selvfølgelig males i samme blå farve. Da jeg gik i gang med at skrabe malingen af, fik jeg noget af en overraskelse, for under malingen gemte der sig en helt speciel grøn farve - nemlig den som min knallert, jeg solgte tilbage i 1974, var farvet i. Så det viste sig, at det var min gamle knallert, jeg havde fået igen, griner han.

John Risbøl Nielsen har endnu et projekt til "Den lille blå" og famlien. Han er ved at bygge en sidevogn.

- Det er, så jeg kan tage børnebørnene med på tur, fortæller han.

"Den lille blå" og John er i øvrigt ofte at finde på Jels Voldsted, når der er MC- og veteranbiltræf i sommermånederne.

Det første træf i år er som altid den anden søndag i april måned.

BMW Isetta

Bilen er en rollermobil fra bilproducenten BMW i 1950´erne. På dansk fik den lille rollermobil øgenavnet asfaltboble.

Bilen var bekvem, og man sad lige så godt i bilen som i en traditionel personbil. Der var plads til to voksne og et barn i bilen - alligevel var der plads til en lille smule bagage. Desuden kunne man købe en lille bagagebærer, så der var plads til en kuffert, hvis man kørte på ferie i bilen - og, som om det ikke var nok med den lille 12HK motor, fandtes der også nogle, der kørte med campingvogn efter den lille bil.

Ville man have lidt frisk luft, kunne man enten åbne sideruderne eller skyde foldetaget lidt tilbage, men en decideret blæser fandtes der ikke i bilen. Der var mulighed for opvarmning af kabinen ved hjælp af kølerluft, men på kolde dage var det ikke nok, og det var klogt at have rigeligt tøj på, men blæseren klarede at holde vinduerne fri for dug.

I Tyskland parkerede man bilen med front imod fortorvet på grund af dens meget korte længde på 2.285mm, men det måtte man ikke i Danmark - så var man uheldig, havde nogen parkeret så tæt på fronten, at man ikke kunne komme ind i bilen.

Kilde: Wikipedia

John Risbøl Nielsen er bidt af gamle og sjov biler. Blandt andet en gammel trehjulet BMW, som han selv har bygget campingvogn til.Foto: André Thorup
John Risbøl Nielsen er bidt af gamle og sjov biler. Blandt andet en gammel trehjulet BMW, som han selv har bygget campingvogn til.Foto: André Thorup
John Risbøl Nielsen er bidt af gamle og sjov biler. Blandt andet en gammel trehjulet BMW, som han selv har bygget campingvogn til.Foto: André Thorup
John Risbøl Nielsen er bidt af gamle og sjov biler. Blandt andet en gammel trehjulet BMW, som han selv har bygget campingvogn til.Foto: André Thorup
John Risbøl Nielsen er bidt af gamle og sjov biler. Blandt andet en gammel trehjulet BMW, som han selv har bygget campingvogn til.Foto: André Thorup
John Risbøl Nielsen er bidt af gamle og sjov biler. Blandt andet en gammel trehjulet BMW, som han selv har bygget campingvogn til.Foto: André Thorup
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Esbjerg For abonnenter

Ramt af vandmasserne: - Vi kan sidde i stuen og fiske

Annonce