Annonce
Sønderborg

Jesper Kock: Luk Østergade op igen

Da butikscentret Borgen blev bygget, ensrettede politikerne Østergade denne vej. Det ønsker Jesper Kock (S), at man nu overvejer at lave om. Arkivfoto: Claus Thorsted
I dagene efter trafikkaosset i forbindelse med Bon Jovi-koncerten gik debatten lystigt om infrastrukturen i Sønderborg By, hvor der er en del ensrettet kørsel. Jesper Kock fra Socialdemokratiet og Venstres Thomas Worm Larsen ville i en debat have Østergade åbnet for trafik i begge retninger. Nu trækker de lidt i land.

Sønderborg: Luk Østergade op. Det skrev byrådsmedlem Jesper Kock fra Socialdemokratiet på Facebook forleden. Han mener sådan set stadig, det er en god idé, men han vil ikke fremsætte det som et forslag i byrådssalen.

- Det er jo ikke sådan noget med, at man skal stemme for eller imod, siger han.

- Hvorfor egentlig ikke?

- Jeg har hele tiden ment, at det var en dårlig idé at ensrette Østergade - også da man lavede trafikplanen i den forrige byrådsperiode. Det kan godt være fornuftigt at ensrette nogen steder, men lige her var det ikke en god idé. Trafik er lidt som vand - hvis du lukker et sted, så finder det en anden vej. Derfor giver det problemer i Sønderborg by - især med ekstra trafik som ved koncerten. Men jeg synes, det er noget, vi skal tænke ind og drøfte i den videre renovering og planlægning af centrum, siger Jesper Kock.

- Jeg vil gerne bede formand og næstformand i teknisk udvalg, Aase Nyegaard (L) og Stefan Lydal (DF) tage det med - at overveje en genåbning af Østergade i begge retninger. Hidtil har jeg fået at vide, at det ville være dyrt først at ensrette Østergade for så nu at åbne den igen. Måske er vi nu efter nogle år med Borgen åben og den nye trafikplan nået dertil, hvor vi skal se på, om alt hvad vi gjorde med de bedste intentioner også var hensigtsmæssigt, siger Jesper Kock.

Annonce

Jeg vil gerne bede formand og næstformand i teknisk udvalg, Aase Nyegaard (L) og Stefan Lydal (DF) tage det med - at overveje en genåbning af Østergade i begge retninger. Hidtil har jeg fået at vide, at det ville være dyrt først at ensrette Østergade for så nu at åbne den igen. Måske er vi nu efter nogle år med Borgen åben og den nye trafikplan nået dertil, hvor vi skal se på, om alt hvad vi gjorde med de bedste intentioner også var hensigtsmæssigt.

Jesper Kock (S)

Nyegaard: Ingen hovsaløsninger

På sin egen Facebookvæg forleden var Jesper Kock noget mere direkte:

"Jeg synes ikke, at kommunen er verdensmester i at styre trafikken. Godt at vi ikke fik ensrettet vejene under den sidste formand for teknik og miljø. Han kom da til fornuft efter en shitstorm … Så nu er det kun ensretningen på Østergade, som har skadet handlen i Sønderborg."

Thomas Worm Larsen (V) skrev i den samme debat:

"Er med på, vi arbejder for at få den åben igen."

Men nu direkte adspurgt, hvorfor han ønsker den åben, trækker Venstremanden igen.

- Det skal du ikke lægge så meget i, siger han.

- Så du mener ikke det, du selv skrev til Jesper Kock, nemlig, at du vil arbejde på at få den åben igen?

- Jo, altså hvis det giver god mening, så vil jeg da gerne se på det, siger Thomas Worm Larsen.

- Men det er ikke noget, du på den måde har en holdning til. Altså hvorfor den skulle genåbnes - hvad grunden er til, at den bør genåbnes?

- Nej, men jeg vil gerne være med til at drøfte det, siger han.

Formand for teknisk udvalg, Aase Nyegaard, Fælleslisten, mener ikke umiddelbart, at Østergade skal åbnes i begge retninger.

- Vi skal helt overordnet tænke os gevaldigt godt om. Nu skal vi til at lave en bystrategi for Sønderborg by, og her tænker jeg det er helt oplagt at få trafikken i byen tænkt med ind. Det er ikke sådan, at jeg er for eller imod en genåbning af Østergade på den måde, men vi skal nok ikke lave en hovsaløsning lige nu og her, siger hun.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce