Annonce
Varde

Jobcentret skal cykle med ledige unge igen

Tommy Dan Pedersen har været jobcentrets tovholder på projektet. Foto: Annett Bruhn
Udvalget for Arbejdsmarked og Integration har godkendt, at en jobcentermedarbejder skal cykeltræne med ledige unge i samarbejde med Varde Cykelklub igen til næste år. Tre ud af otte kom videre i job eller uddannelse i år.

Varde: 1. maj startede et projekt, hvor en jobcentermedarbejder cykeltrænede med otte unge ledige mellem 18 og 29 år. Nogle dage foregik det sammen med andre i Varde Cykelklub, andre dage cyklede de for sig selv, og så var der også dage med blandt andet besøg på uddannelsesinstitutioner og virksomheder. Formålet var, at det skulle være en anden måde at komme i arbejde eller job, og så var delmålet, at de skulle deltage i en del af Cykel for sagen-løbet.

Slutresultatet er, at en har fået job, én har fået tilbudt læreplads, og én skal starte på en uddannelse i januar. De fem øvrige gennemførte ikke, og de er i andre jobcenteraktiviteter i dag.

Der er tilstrækkeligt gode resultater til at forsøge igen, har Udvalget for Arbejdsmarked og Integration besluttet.

- Det er en meget sårbar gruppe. I det meste af deres liv har der været nogle udfordringer. At få tre igennem her er en succes, for vi får tre videre i job eller uddannelse, og det vil sige, at de har fået en hverdag og noget livskvalitet, siger Connie Høj (V), formand arbejdsmarked og integration.

Annonce

Cykelprojektet

  • Otte unge begyndte i projektet 1. maj.
  • En stoppede allerede i juni, da han fik et arbejde.
  • To var med til projektets afslutning og beholder derfor deres cykler. Den ene kunne dog ikke være med til Cykel for Sagen på grund af en skade.
  • Der er indkøbt ni cykler - til de otte unge og til tovholderen - for 90.000 kroner. De syv af dem kan genbruges til projektet næste år.
  • Varde Cykelklub har givet gratis kontingent året ud til de to unge, som har været med i hele cykelforløbet. Den ene deltager fortsat i cykelklubbens træning og aktiviteter.

Begynder tidligere

Tommy Dan Pedersen, der er ansat på Jobcentret, har været tovholder på cykelprojektet. Han giver udtryk for det samme som Connie Høj.

Han har dog ét ønske til et nye cykelprojekt, og det er, at det skal begynde tidligere. Årets projekt begyndte i maj, og det er for kort tid at træne sig op til at cykle over 100 kilometer, når man har at gøre med en gruppe, der kan få tilbagefald og måske ikke dukker op til træning i et par uger.

Det er der lyttet til, så næste år begynder træningen allerede i februar.

Projekter forgår, klubber består

Connie Høj mener, at der er grundlag for at lave flere projekter sammen med klubber.

- Man får en hverdag til at fungere, men man får også det sociale liv, siger hun.

Klubberne har også den store fordel, at de fortsætter med at eksistere, når det kommunale projekt stopper.

- Man kan fortsætte den gode rytme, man er kommet i gang med.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce