Annonce
Vejen

Jobpatruljen tjekker arbejdsforhold i Vejen

Mange unge med fritidsjob løfter for meget, viser tal fra Jobpatruljen. Foto: Colourbox

Vejen Kommune: For 40. år i træk drager unge fra fagbevægelsens Jobpatrulje nu ud i det sydjyske sommerland for at tjekke løn- og arbejdsforhold for unge i fritids- og feriejob.

Fra 8.-19. juli er det planen at aflægge visit hos op mod 300 virksomheder for at tale med omkring 350 unge fritids- og feriejobbere.

- Vi ved fra tidligere år, at mange unge ikke får den løn, de skal have efter overenskomsten. Desuden bliver lovgivningen overtrådt mange steder, når unge f.eks. udsættes for tunge løft, arbejder med farlige maskiner eller arbejder for længe, siger Kathrine Møller, koordinator for Jobpatruljen i Sydjylland.

Hun understreger, at de unge ved alt for lidt om deres rettigheder i fritidsjobbet, og derfor langt fra altid er klar over det, når deres rettigheder bliver overtrådt.

- Det er netop grunden til, at Jobpatruljen er så vigtig og grunden til, at Jobpatruljen år efter år bruger utallige timer på at komme ud til så mange virksomheder og unge som muligt: Vi vil oplyse fritidsjobberne om, hvad de har krav på, når de er på arbejde. På den måde sikrer vi, at de yngste får en god start på arbejdsmarkedet, siger Kathrine Møller.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Fordragelige vikinger

Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce