Annoncørbetalt indhold

Jobsøgende? 6 tips til at finde et nyt job hurtigt

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Trænger du til at skifte job? Det kan være du søger nye udfordringer eller bedre løn. Eller måske søger du et job med større fleksibilitet, så du kan skabe mere balance mellem arbejdsliv og privatliv. Uanset din motivation for at søge nyt, er det en usikker tilværelse at være jobsøgende, og du ønsker sikkert at finde en ny stilling hurtigst muligt. Al jobsøgning er krævende. Det kræver mange overvejelser, for eksempel omkring, hvor man gerne vil arbejde. Det tager mange ressource at finde stillingsopslag, skrive ansøgninger og gå til samtaler. Derfor får du seks tips til, hvordan du kan gøre din jobsøgningsproces nemmere og mere effektiv, så du hurtigere kommer i arbejde.


Annonce

Jobsøgningsstrategi

Som arbejdsløs har du ingen faste rammer, som du er vant til fra arbejdspladsen. Derfor er det vigtigt at skabe gode vaner i din jobsøgning, som opretholder din effektivitet. Betragt dit jobsøgning som et arbejde og strukturerer din uge, ved at sætte tid af til at læse jobannoncer, skrive ansøgninger og netværke. Det kan være en god idé at sætte et overordnet mål for jobsøgningen, for eksempel at du vil have et job i en specifik branche eller inden en bestemt dato. Ud fra dette mål kan du lave delmål for de enkelte uger, for eksempel at du skal ringe til mindst 5 virksomheder, eller hvor meget tid du skal bruge på at researche virksomheder, du vil søge hos.


Det gode CV 

Et målrettet CV er afgørende. De fleste arbejdsgivere læser CV’et før ansøgningen, så hvis dit CV ikke er interessant, kommer du ikke i betragtning til jobbet. Lav dit eget cv online, hvor du har et standard CV liggende, som du justerer i, alt efter hvor du søger. Du skal målrette dit CV’s profiltekst til virksomheden, så de udelukkende ud fra den kan forstå, hvordan du som person kan bidrage til virksomheden. Du skal også opliste dine erfaringer i omvendt kronologisk rækkefølge, så dine senester erfaringer springer i øjnene først. Du bør også kun fremhæve de stillinger og arbejdsopgaver, der vil være relevante for virksomheden, samt hvilke resultater du konkret skabte, som belæg for dine kompetencer.


Kompetenceafklaring 

Hvad kan jeg egentlig? Det kan være udfordrende at sætte ord på sine kompetencer, og bringe dem i spil i forhold til en ny virksomhed. Kompetencer er kort sagt viden og færdigheder du har, som kan omsættes til konkret handling. Du har faglige kompetencer, som du har fået gennem uddannelse og erhvervsliv, for eksempel projektledelse eller

bogføring. Men du har også nogle personlige kompetencer, som karakteriserer dig som menneske, for eksempel at du er ambitiøs eller imødekommende. Begge former for kompetencer er vigtige at fremhæve i en ansøgning. Du bliver nemlig ikke kun bedømt ud fra, hvad du kan professionelt, men også om du som person vil passe ind i virksomheden.


LinkedIn 

Rekruttering af nye medarbejder sker i stigende grad på de sociale medier, og her er LinkedIn den platform, flest arbejdsgivere og jobsøgere finder hinanden på. Derfor er det et must, at du bruge tid på at skabe en LinkedIn-profil. På LinkedIn kan du skabe en fortælling om dig som fagprson gennem CV og et resumé, hvor du bør fokusere på at beskrive dine kernekompetencer. Når du beskriver dig selv på din profil, skal du gøre det målrettet og skarpt i forhold til den branche du søger i. Beskriv sig selv med søgbare ord, som arbejdsgivere søger efter, når de søger efter folk med dine kompetencer. Brug LinkedIn aktivt til at danne nye relationer ved at følge, like og kontakte folk, der kunne være relevant for din karriere.


Den gode ansøgning

En god ansøgning er kort og motiveret. Den skal helst være på én side, for med en kortfattet ansøgning, der præcist beskriver, hvad du kan og din motivation for at søge netop den stilling, har du større chance for at komme til en samtale. Den gode ansøgning skal besvare stillingsopslaget, ved at forsøge at besvare opslaget. Du skal beskrive, hvordan du er et fagligt match til netop den stilling og gennem konkrete eksempler beskrive de kompetencer, der er relevante for virksomheden.


Uopfordret ansøgning

Med en uopfordret ansøgning kan du vække en virksomheds nysgerrighed, fordi du netop finder dem interessant at arbejde hos. Den gode uopfordrede ansøgning skal være målrettethed virksomheden. Du ved ikke om de overhovedet mangler medarbejdere, og hvilke kompetencer de efterspørger, når du ikke har et stillingsopslag at gå ud fra. Så du skal lave et grundigt forarbejde om virksomhedens værdier. Og du skal du beskrive, netop hvordan du kan bidrage og hvorfor de ikke kan undvære dig - du kan for eksempel komme med gode idéer til forbedringer netop du kan skabe med dine kompetencer.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.