Annonce
Billund

Jonas fra Sønder Omme skal studere i Australien

Jonas Egsgaard fra Sdr. Omme skal til  Australien som led i uddannelsen til maskinmester. PR foto
23-årige Jonas Egsgaard Pedersen fra Sdr. Omme skal på studieophold i Australien som led i uddannelsen til maskinmester. Med i bagagen er et legat på 10.000 kroner fra Nordea-fonden.

Sdr. Omme: I januar 2020 siger 23-årige Jonas Egsgaard Pedersen fra Sdr. Omme på gensyn til sit liv som studerende på maskinmesterskolen i Aarhus og rejser på studieophold i Australien. Han skal næste forår være udvekslingsstudent ved Australian Maritime College.

-Jeg glæder mig helt vildt til at komme til Tasmanien og studere. Jeg har hørt, at de har et højt fagligt niveau og nogle fantastiske faciliteter. For eksempel har tidligere udvekslingsstuderende været med til at bygge en ubåd i løbet af deres ophold. Derudover skal jeg bo på campus, så jeg glæder mig til at få styrket mit engelsk, udtaler Jonas Egsgaard i en pressemeddelelse.

Det er dog ikke kun de faglige muligheder, der lokker. Også udsigten til store personlige udfordringer og oplevelser har fået Jonas til at søge mod udlandet:

- Jeg har aldrig været ude og rejse, så hvis det endelig skulle være, så var det nu. Og hvorfor så ikke tage så langt væk som muligt?

Annonce

Dyre flybilletter

Ud over pas, tøj og studiebøger har Jonas også et legat på 10.000 kroner fra Nordea-fonden med i bagagen. Pengene skal bruges på at dække nogle af de mange udgifter, der er forbundet med et dyrt studieophold i udlandet:

- Primært flybilletterne er en stor udgift, som legatet vil hjælpe meget på.

Jonas kommer hjem fra sit studieophold i Australien til sommer næste år. Han fortsætter derefter på maskinmesteruddannelsen i Aarhus, som han forventer at færdiggøre i efteråret 2020.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce