Annonce
Varde

Jubel: Datacentrenes fald tager højspændingsmasterne i Næsbjerg med sig

Det er 150 kilovolt luftledningen mellem Lykkegaard og Karlsgårde, om Energinet tager ned i 2023. Og da den ikke skal erstattes af et 150 kilovolt jordkabel, så kan Varde Kommune allerede nu lave en lokalplan for byggegrunde i Næsbjerg, hvor ledningen i dag går. Arkivfoto: Henrik Reintoft
Energinet vil i 2023 pille den nuværende 150 kilovolt luftledning ned fra Lykkegård til Karlsgårde. Derved kan Varde Kommune allerede nu gå i gang med at planlægge ny byggegrunde i Næsbjerg. Målet er, at de første grunde er klar i 2021.

Næsbjerg: I et årti har Næsbjerg kæmpet for at få fjernet den nuværende 150 kilovolt luftledning, der skærer gennem byens vestlige del. Ledningen har langt den dæmper på udviklingen i en af Varde Kommunes hurtigst voksende byer. Det var planlagt, at den skulle nedtages og erstattes af et 150 kilovolt jordkabel i 2025-27.

Men allerede i 2023 tager Energinet ledningen ned. Det vil ske umiddelbart efter, at den nye 400 kilovolt højspændingsledning mellem Idomlund ved Holstebro og Endrup er taget i brug.

- Vi har fundet ud af, at vi kan undvære den gamle ledning i Næsbjerg. Der skal ikke kabler i jorden, da vi faktisk ikke har behov for ledningen, siger direktør Henrik Riis fra Energinet Transmission.

At Energinet kan fremskynde nedtagningen af 150 kilovolt ledningen, der går fra Lykkegård ved Esbjerg til Karlsgårde, skyldes ifølge Henrik Riis, at blandt andet Facebooks datacenter i Esbjerg Kommune faldt til jorden.

Annonce
Næsbjerg boomer i disse år, hvorfor der kun er få grunde tilbage i byen. Og nye grunde har været forhindret på grund af 150 kilovolt luftledningen, som nu tages ned i 2023. Og det glæder i den grad Finn Ladegaard, formand for Næsbjerg Sogns Borgerforening. Arkivfoto: John Randeris

Dagens bedste nyhed

Næsbjerg med Finn Ladegaard, formand for Næsbjerg Sogns Borgerforening, har sammen med Troels Lorenzen og byrådsmedlem Ingvard Ladefoged (S) kæmpet en lang kamp for nedtagningen, da højspændingsledningen ligger i vejen for en udstykning af nye grunde på jord, som Varde Kommune har købt.

- Det er jeg glad for at høre. Nu vil vi lægge pres på kommunen for af få lavet en lokalplan, så kan vi komme i gang med en udstykning, siger Finn Ladegaard.

Pres er dog næppe nødvendigt, da borgmester Erik Buhl (V) er klar med en frisk udmelding.

- Jeg håber, de første byggegrunde kan være klar i 2021. Midt i alle ulykker er det her dagens bedste nyhed, siger Erik Buhl med tanke på 400 kilovolt højspændingsledningen, som opføres cirka 700 meter vest for Næsbjerg.

Han glæder sig over de nye vinde fra Energinet. Og det forhold, at der ikke skal tages hensyn til en kabellægning, betyder, at noget af området kan bebygges, når folk ved, at den gamle ledning tages ned i 2023.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce