Annonce
Aabenraa

Jule-and til alle: Julehjertebyen dækker op til gratis jule-middag

Røde Kro i Rødekro serverer jule-middag for alle i Julehjertebyen. Der bliver tale om 450 portioner jule-and, sovs og kartofler, rødkål og risalamande med dug på bordene, tallerkener og bestik. Arkivfoto: Timo Battefeld

Et Hjerte for Alle inviterer til gratis julemad i Julehjertebyen. Der dækkes op med duge på bordene og rigtigt bestik. Røde Kro leverer 450 mindre portioner jule-and med sovs og kartofler, rødkål og risalamande.

Aabenraa: Under overskriften "Mad, hygge og fællesskab" dækker Et Hjerte for Alle op til julemiddag i Julehjertebyen lørdag den 8. december, kl. 12.

Og jo - der er tale om "julemiddag", for menuen består af and, sovs og kartofler, rødkål samt den obligatoriske risalamande.

- Godt nok i små portioner, men det skyldes, at det gerne skal række til så mange som muligt, fortæller koordinator for Julehjertebyen Malene Bruhn.

Et Hjerte for Alle har nemlig engageret Røde Kro i Rødekro til at levere julemaden - 450 portioner i alt.

- Hvis vejret tillader det, så dækker vi op i Julehjertebyen med duge på bordene, rigtige tallerkener og rigtig bestik, forklarer hun.

Det skal være en julefest for alle, og derfor er det gratis at sætte sig til bords og nyde maden sammen med andre.

- Det er jo netop konceptet for Julehjertebyen: det er de gratis glæder, vi er kendt for. Og det er fællesskabet - glæden ved at give noget til hinanden - vi hylder ved denne lejlighed.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce