Annonce
Vejen

Julehilsen fra 10 kilometers højde

Bjarne Lastein, Holsted, lader skægget stå selv om hans mor ikke synes om det, for at kunne agere julemand, når han kommer hjem til højtiden. Skægget har i øvrigt givet ham kælenavnet Vikingen. Privatfoto
Pilot og viking Bjarne Lastein, Holsted, sender denne hilsen til alle JV læsere:

HOLSTED: - The Queen of Sky 747 Jumbojet flyver normalt fragt for Air Atlanta med base i Touluse Frankrig, men er pt udlånt til Saudia Airlines og flyver nu pilgrimme fra muslimske lande til Jedda i Saudi Arabia. Det er et must for muslimer at besøge Mekka og Medina mindst én gang i livet og få velsignelse fra Allah.

Mange vil gerne vide, hvordan det er at være kaptajn på sådan en kæmpe - det flotteste fly, man nu har bygget 1500 af. Jeg har altid et fuldt fly med ca. 450 passagerer og en besætning på 14. Jeg letter ved ca. 280 km/t med max vægt på 395 tons, og mine fire motorer yder hver ca. 24.000 hk., så 96.000 hk får mig i løbet af to minutter presset over skyerne.

Det er ikke gratis! flyet bruger ca. 10 tons brændstof i timen. På en 10½ times tur til Sumatra / Java Indonesien var forbruget 124 tons, så er tanken ved at være tom, hjælper det ikke med en 5 liter dunk.

Jeg trække lidt på mit humørsmil, når klimatosseren i Danmark prøver på at få en ko til at prutte mindre. Mit store fly pruttede nok mange gange, for 124 tons kan varme hele Holsted op i lang tid.

Man kommer noget rundt i verden på mit arbejde. I sidste uge var jeg to gange på Sumatra / Java og retur og to gange til Java / Manilla Filippinerne.

Denne uge har budt på Johannesburg, Port Harcourt, Nairobi, Entebbe Uganda, Cairo, Dacca, Karachi og New Deli i Indien.

I ønskes alle en god jul med en hilsen fra den spændende verden.

Annonce
747'eren er en smuk, men forslugen maskine. 10 tons brændstof i timen sådan cirka. Privatfoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dronningens jernnæve

Der er nærmest altid uro i det engelske kongehus, og den seneste tid har uroen haft den iltre prins Harry som omdrejningspunkt. Prins Harry er bror til prins William, der en dag bliver konge, og yngste søn af prins Charles og prinsesse Diana, og sammen med sin kone, den borgerligt og amerikansk fødte hertuginde Meghan, ønsker han at trække sig som såkaldt seniormedlem af kongefamilien. Det er blandt andet ønsket om mere privatliv, der har bragt det unge ægtepar på disse tanker. Den engelske dronning Elisabeth har reageret ved at efterkomme parrets ønske, men samtidig også frataget dem retten til at kalde sig "kongelige højheder", frataget dem retten til at modtage apanage ligesom de to skal tilbagebetale cirka 20 millioner kroner for den nylige renovering af deres residens Frogmore Cottage. Der er langt fra det engelske til det danske kongehus, men dronning Elisabeths beslutning virker klog. Selv om man som kongelig er født ind i en særlig skæbne, er der historisk flere eksempler på, at medlemmer af forskellige kongehuse har frasagt sig disse nedarvede privilegier. I England synes dronningens holdning klar: Hvis du ikke vil arbejde som kongelig, får du heller ikke løn som kongelig. Dette spørgsmål kommer vi uden tvivl også til at diskutere inden længe her i Danmark, idet der i kongehuset lige nu er usædvanligt mange børn. En del af disse vil formentlig heller ikke som voksne kunne fylde en tilværelse ud inden for kongehuset, og derfor vil den til den tid siddende regent i samråd med regering og Folketing skulle træffe beslutninger i samme boldgade som dronning Elisabeths. Et kongehus med nedarvede privilegier er egentlig som konstruktion en anakronisme, men da eksempelvis det danske kongehus nyder massiv folkelig opbakning, er det i praksis en ganske demokratisk indretning. Imidlertid hviler en del af populariteten utvivlsomt på en bred accept af forholdet mellem aflønning og indsats, og her er det klart, at medlemmer af kongehuset for at få apanage skal arbejde for pengene.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];