Annonce
Esbjerg

Kæmpe bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

City of St. Petersburg har en dybgang på 6,6 meter, bruttotonnage på 2.1143 og en topfart på 15,1 knob. Ombord havde den 1.200 biler. Foto: Christer Holte/Esbjerg Havn
Den nye multiterminal på Esbjerg Havn blev taget i brug i sidste uge, og natten til lørdag ankom det første bilskib til multiterminalen med 1.200 biler ombord.

Esbjerg: Natten til lørdag anløb det enorme bilskib, City of St. Petersburg, den nye multiterminal på Esbjerg Havn. Det er første skib, som anløber den nye terminal, skriver Esbjerg Havn i en pressemeddelelse.

Det 140 meter lange og 22 meter brede skib ankom fra Zeebrugge med 1.200 biler, som Scandinavian Auto Logistics (SAL) lossede på Esbjerg Havn. Herfra skal bilerne videre til bilforhandlere i hele Danmark.

Den nye multiterminal har været undervejs siden i sommer, og i sidste uge var den klar til brug – helt efter tidsplanen. God timing, forklarer Michael Lodberg, som er kommerciel direktør i SAL.

- Multiterminalen blev færdig ”just in time” for os. At den står færdig netop nu betyder, at vi har det nødvendige areal til rådighed på det helt rigtige tidspunkt - det er nemlig traditionelt set især her op til jul, vi får store mængder af biler ind, siger han.

Annonce

Om City of St. Petersburg

Længde: 139,99 meter

Bredde: 22,4 meter

Bruttotonnage: 21143

Dybgang: 6,6 meter

Topfart: 15,1 knob

Terminal skal give vækst

SAL er første lejer af den nye multiterminal, og virksomheden forventer, at multiterminalen vil bidrage til vækst i 2020:

- Vi har i dag en markedsandel på cirka 25 procent af det samlede danske bilsalg. Men med det nye areal og faciliteterne i den nye multiterminal, forventer vi at kunne øge markedsandelen i løbet af 2020, siger Michael Lodberg i pressemeddelelse.

Esbjerg Havn har investeret cirka 15 millioner kroner i den 40.000 kvadratmeter store nye multiterminal, som er bygget for at imødekomme øget efterspørgsel på arealer til opbevaring og udskibning af gods. Og terminalen er allerede fuldt booket, siger Jesper Bank, salgsdirektør på Esbjerg Havn.

- Jeg glæder mig over, at terminalen er taget i brug til gavn for virksomhederne på havnen. Samtidig håber jeg, at terminalen kan være med til at styrke den intermodale trafik i hele Europa og gøre søvejen mere attraktiv som transportvej, siger han og henviser til at terminalen har direkte adgang til E20-motorvejen og tre RoRo-ramper, der allerede er etableret ved kajen. Desuden har den tilknytning til de to andre multiterminaler på havnen.

Den nye multiterminal imødekommer den øgede efterspørgsel på arealer til opbevaring og udskibning af blandt andet biler, projektgods og vindmøllekomponenter. Foto: Christer Holte/Esbjerg Havn
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Skolepolitiker fra Venstre overvejer: Vil sende sit barn til privatskole i anden kommune

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce