Annonce
Biler

Kæmpe opladningshybrid med minimal rækkevidde

Den store Audi Q7 TFSI e Quattro med V6-motorer klarer kun 43 km på en opladning. Modellen kan spottes på S-line trim. Foto: Audi
Den faceliftede Audi Q7 lanceres nu som plug-in-hybrid i to motorstørrelser: 381 eller 456 hk. Rækkevidden i den store SUV er dog beskedne 43 kilometer.

Viften af plug-in-hybrider, som kan lades op i stikkontakten og køre en strækning på ren strøm, vokser.

Seneste skud kommer fra Audi, hvor den store og netop faceliftede Q7 nu kommer i to versioner.

Begge har som udgangspunkt en 3,0-liters V6-benzinmotor, hvor system-effekten på den ene er 381 hk, mens den anden har 456 hk. De har samme batteri på 17,3 kWh og en elmotor på 94 kW, så forskellen ligger i den såkaldte boost-opsætning af elmotoren.

Den betyder, at momenterne er henholdsvis 600 Nm og 700 Nm. Det giver sig blandt andet udsving i lidt forskellige accelerationer, som er 0-100 kilometer i timen på 5,7 og 5,9 sekunder, mens rækkevidden på ren el for begge er 43 kilometer efter WLTP-normen.

Det er en lille rækkevidde på ren el. Både i forhold til, hvad der kunne være muligt i sådan en bil, og i forhold til konkurrenter. For eksempel kan en Mercedes GLE klare op mod 100 kilometer på en opladning.

Annonce

Audi Q7

Den første generation af Audi Q7 blev produceret fra 2005 til 2015. Den anden generation, som fulgte, fik et facelift tidligere i år.

Plusser og minusser

Lige så interessant er brændstoføkonomien.

Her har Audi kun tal efter den gamle NEDC-norm, som hedder 33,3-35,7 km/l. Du skal her mindst trække 20-30 procent fra. Men da de fleste hurtigt vil tømme batteriet, er tallet nok reelt omkring en halv snes km/l.

Vi må dog heller ikke glemme, at en plug-in-hybrid, selv når batteriet er brugt op, har de klassiske hybrid-fordele ved at kunne bruge batteriet til både at strække dråberne og give et boost. Så der kan hentes noget her.

Men biltypen er i bund og grund mest rationel, når den konsekvent lades op, for eksempel hjemme om natten og måske også på arbejdspladsen, og hvis man endda i det daglige kan køre nærmest udelukkende på ren el.

SUV’en starter som udgangspunkt altid i eldrift. Hvis der lægges en rute ind i MMI-navigationssystemet, distribueres strømforbruget, så der er mest mulig kørsel på strøm, når man ruller på vejen inde i byen. Så der er noget på brændstof-fronten at hente her.

Styres med app

Bilen er koblet op på den såkaldte My Audi-app, hvor man kan se status på batteriet og for eksempel starte opladning eller klimaanlægget med varme eller nedkøling.

Begge plug-in-modeller har sportslige detaljer som S-line trim, sort optikpakke, matrix LED-forlygter og luftaffjedring.

Q7 TFSI e quattro-modellerne introduceres i Danmark i starten af 2020. Priser og udstyr kendes endnu ikke.

Q7-modellerne fik et facelift tidligere på året. Det omfatter nu plug-in versionerne, der altså nu kan fås i to motorvarianter. Foto: Audi
Når destinationen er tastet ind i MMI-navigationsanlægget, indstiller bilens system brugen af strøm, så den kører mest muligt på el i byområder. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Åbne kirker var tåbelig ide

Bevares. Vi kan nok alle trænge til et trøstende ord i denne krisetid med udsigt til både sygdom og økonomisk nedtur. Her er det kristne budskab om tro, håb og kærlighed så relevant som nogensinde. Men vi behøver ikke at være fysisk sammen om den oplevelse. Den moderne teknologi byder på rigelig mulighed for at forrette gudstjenester på utraditionel, men sikker vis. Derfor må man undre sig over, at Kirkeministeriet i første omgang besluttede at åbne kirkerne til påske. Naturligvis er påsken en af kirkeårets største helligdage. Men enestående forhold kræver også enestående løsninger. Den nuværende epidemi er absolut en af de undtagelser, der berettiger til for en gangs skyld at aflyse den fysiske kirkegang – selv i påsken. Statsminister Mette Frederiksen har stillet danskerne i udsigt, at vores samfund langsomt kan åbne op igen efter påsken. Betingelsen er, at smittekurven fortsætter med at flade ud. Det sker imidlertid kun, hvis vi viser agtpågivenhed og undgår letsindig adfærd. I praksis vil det formentlig i de fleste kirker være muligt at gennemføre en påskegudstjeneste med god afstand mellem deltagerne. Ikke desto mindre er netop en gudstjeneste netop et eksempel på, at flere mennesker unødigt forsamles. Derfor er det godt, at beslutningen nu er trukket tilbage. Blandt andre sognepræst Dennis Voss Stensgaard fra Vester Nebel havde på forhånd afviset at holde gudstjeneste. I hans tilfælde kunne det ske med god samvittighed. Han er sygemeldt, fordi han formentlig selv er smittet med coronavirus. Ikke desto mindre gav han i utvetydige vendinger udtryk for sin frustration over kirkeministeriets udmeldinger. I hans øjne var det blandt andet en hån mod de unge, der netop på grund af den aktuelle epidemi har fået udskudt deres konfirmationer til august og september. Koldings borgmester, Jørn Pedersen var enig og opfordrede andre præster til at følge Dennis Voss Stensgaards eksempel. Lykkeligvis bredte den sunde fornuft sig til sidst også til ministeriet.

CORONAVIRUS

Liveblog: Kirkeminister dropper at arbejde for åbne kirker i påsken

Sønderborg

Præster havde håbet på åben kirke i påsken

Annonce