Annonce
Biler

Kæmpe opladningshybrid med minimal rækkevidde

Den store Audi Q7 TFSI e Quattro med V6-motorer klarer kun 43 km på en opladning. Modellen kan spottes på S-line trim. Foto: Audi
Den faceliftede Audi Q7 lanceres nu som plug-in-hybrid i to motorstørrelser: 381 eller 456 hk. Rækkevidden i den store SUV er dog beskedne 43 kilometer.

Viften af plug-in-hybrider, som kan lades op i stikkontakten og køre en strækning på ren strøm, vokser.

Seneste skud kommer fra Audi, hvor den store og netop faceliftede Q7 nu kommer i to versioner.

Begge har som udgangspunkt en 3,0-liters V6-benzinmotor, hvor system-effekten på den ene er 381 hk, mens den anden har 456 hk. De har samme batteri på 17,3 kWh og en elmotor på 94 kW, så forskellen ligger i den såkaldte boost-opsætning af elmotoren.

Den betyder, at momenterne er henholdsvis 600 Nm og 700 Nm. Det giver sig blandt andet udsving i lidt forskellige accelerationer, som er 0-100 kilometer i timen på 5,7 og 5,9 sekunder, mens rækkevidden på ren el for begge er 43 kilometer efter WLTP-normen.

Det er en lille rækkevidde på ren el. Både i forhold til, hvad der kunne være muligt i sådan en bil, og i forhold til konkurrenter. For eksempel kan en Mercedes GLE klare op mod 100 kilometer på en opladning.

Annonce

Audi Q7

Den første generation af Audi Q7 blev produceret fra 2005 til 2015. Den anden generation, som fulgte, fik et facelift tidligere i år.

Plusser og minusser

Lige så interessant er brændstoføkonomien.

Her har Audi kun tal efter den gamle NEDC-norm, som hedder 33,3-35,7 km/l. Du skal her mindst trække 20-30 procent fra. Men da de fleste hurtigt vil tømme batteriet, er tallet nok reelt omkring en halv snes km/l.

Vi må dog heller ikke glemme, at en plug-in-hybrid, selv når batteriet er brugt op, har de klassiske hybrid-fordele ved at kunne bruge batteriet til både at strække dråberne og give et boost. Så der kan hentes noget her.

Men biltypen er i bund og grund mest rationel, når den konsekvent lades op, for eksempel hjemme om natten og måske også på arbejdspladsen, og hvis man endda i det daglige kan køre nærmest udelukkende på ren el.

SUV’en starter som udgangspunkt altid i eldrift. Hvis der lægges en rute ind i MMI-navigationssystemet, distribueres strømforbruget, så der er mest mulig kørsel på strøm, når man ruller på vejen inde i byen. Så der er noget på brændstof-fronten at hente her.

Styres med app

Bilen er koblet op på den såkaldte My Audi-app, hvor man kan se status på batteriet og for eksempel starte opladning eller klimaanlægget med varme eller nedkøling.

Begge plug-in-modeller har sportslige detaljer som S-line trim, sort optikpakke, matrix LED-forlygter og luftaffjedring.

Q7 TFSI e quattro-modellerne introduceres i Danmark i starten af 2020. Priser og udstyr kendes endnu ikke.

Q7-modellerne fik et facelift tidligere på året. Det omfatter nu plug-in versionerne, der altså nu kan fås i to motorvarianter. Foto: Audi
Når destinationen er tastet ind i MMI-navigationsanlægget, indstiller bilens system brugen af strøm, så den kører mest muligt på el i byområder. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dronningens jernnæve

Der er nærmest altid uro i det engelske kongehus, og den seneste tid har uroen haft den iltre prins Harry som omdrejningspunkt. Prins Harry er bror til prins William, der en dag bliver konge, og yngste søn af prins Charles og prinsesse Diana, og sammen med sin kone, den borgerligt og amerikansk fødte hertuginde Meghan, ønsker han at trække sig som såkaldt seniormedlem af kongefamilien. Det er blandt andet ønsket om mere privatliv, der har bragt det unge ægtepar på disse tanker. Den engelske dronning Elisabeth har reageret ved at efterkomme parrets ønske, men samtidig også frataget dem retten til at kalde sig "kongelige højheder", frataget dem retten til at modtage apanage ligesom de to skal tilbagebetale cirka 20 millioner kroner for den nylige renovering af deres residens Frogmore Cottage. Der er langt fra det engelske til det danske kongehus, men dronning Elisabeths beslutning virker klog. Selv om man som kongelig er født ind i en særlig skæbne, er der historisk flere eksempler på, at medlemmer af forskellige kongehuse har frasagt sig disse nedarvede privilegier. I England synes dronningens holdning klar: Hvis du ikke vil arbejde som kongelig, får du heller ikke løn som kongelig. Dette spørgsmål kommer vi uden tvivl også til at diskutere inden længe her i Danmark, idet der i kongehuset lige nu er usædvanligt mange børn. En del af disse vil formentlig heller ikke som voksne kunne fylde en tilværelse ud inden for kongehuset, og derfor vil den til den tid siddende regent i samråd med regering og Folketing skulle træffe beslutninger i samme boldgade som dronning Elisabeths. Et kongehus med nedarvede privilegier er egentlig som konstruktion en anakronisme, men da eksempelvis det danske kongehus nyder massiv folkelig opbakning, er det i praksis en ganske demokratisk indretning. Imidlertid hviler en del af populariteten utvivlsomt på en bred accept af forholdet mellem aflønning og indsats, og her er det klart, at medlemmer af kongehuset for at få apanage skal arbejde for pengene.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];