Annonce
Erhverv

Kæmpe pakkevirksomhed flytter 85 medarbejdere fra Kolding

Transportvirksomheden Bring tog tirsdag første spadestik til en ny terminal i Taulov, og det betyder, at koncernen og 85 ansatte flytter fra adressen på Birkedam i Kolding slutningen af 2020. Her er det borgmester i Fredericia Jacob Bjerregaard (S) og Per Buus, der er salgsdirektør for Bring i Danmark, der tager første spadestik. Arkivfoto: Thomas Nedergaard Rasmussen
Bring har taget det første spadestik til en ny terminal i Fredericia. Det betyder, at de 85 medarbejdere i pakke- og logistikvirksomheden flytter fra Kolding til Taulov.

Kolding: De 85 medarbejdere hos Bring i Kolding skal sætte kurs mod Taulov, når virksomheden i slutningen af 2020 flytter ind i en ny terminal i Fredericia. Går det efter planen, er virksomheden klar til at håndtere de mange pakker i den nye terminal til black friday og julen næste år.

Pakke- og logistikvirksomheden har gennem et stykke tid ledt efter en ny placering i Trekantområdet, som er et knudepunkt for distributionen vest for Storebælt, og man har nu valgt at leje sig ind i en ny terminal på Kongens Kvarter ved Taulov. Terminalen bliver opført af Kolding-entreprenør Daugaard Pedersen, der også ejer grunden.

- Vi er ved at vokse ud af den nuværende terminal i Kolding. Vi har pladsproblemer, og så oplever vi en stor vækst inden for e-handel, og det gør, at der kommer nogle nye krav til blandt andet vores pakkesorteringssystem. Det skal vi have moderniseret, så derfor har vi været på udkig efter en ny lokation, og jeg synes, vi har fundet den helt rigtige geografiske placering, siger Andreas Hald, der er administrerende direktør i Bring Express.

Annonce

Bring flytter til Fredericia

Bring flytter til Kongens Kvarter i ved Taulov, som entreprenør-virksomheden Daugaard Pedersen har købt af Fredericia Kommune, og byggevirksomheden lejer ejendommen ud til Bring. Den nye terminal får 40 porte. Bring forventer, at 130 chauffører, lagerarbejdere og administrative medarbejdere får arbejdsplads på den nye terminal. Første etape af byggeriet, som Daugaard Pedersen A/S er totalentreprenør på, afleveres til Bring i august 2020. Herefter kan Bring starte montering af sorteringsanlæg i terminalen.

Mulighed for udvidelse

Den nye terminal bliver på 6.400 kvadratmeter, og derudover opføres der 800 kvadratmeter til administrationen. Den nye terminal bliver stort set lige så stor som den nuværende i Kolding, men pladsen bliver udnyttet bedre.

- Samtidig får vi mulighed for at bygge ud i Taulov. Der er mulighed for at bygge en terminal, der er dobbelt så stor. Derudover får vi en meget mere effektiv drift på den nye terminal, fordi vi får den bygget efter vores behov, siger Andreas Hald, der fortæller, at alle ansatte i Kolding bliver tilbudt at rykke med til den nye terminal, og man forventer, at skulle ansatte 45 nye medarbejdere.

- Nogle får længere på arbejde. Andre får kortere. Men vi vil selvfølgelig gerne have alle medarbejdere med til Fredericia. Vi forventer jo faktisk at vokse til 130 mennesker, når vi flytter ind. Vi vil primært vokse inden for lager og administration, siger Andreas Hald.

Har I haft kig på en placering i Kolding?

- Ja, og Daugaard Pedersen, der bygger terminalen, har jo base i Kolding, og vi har været glade for at være i Kolding. Men det var i Fredericia, byggegrunden og muligheden lå. Så det er ikke fordi, at vi har været utilfredse med Kolding Kommune, siger Andreas Hald.

Bring har i dag 285 ansatte medarbejdere i Danmark, og koncernen Posten Norge og Bring har i alt cirka 17.000 ansatte.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce