Annonce
Erhverv

Købmand skal være formand for 24.000 medlemsvirksomheder

Lisbeth Dalgaard Svanholm skal fremover sidde for bordenden i Dansk Arbejdsgiverforening. Hun tager over efter Torben Dalby Larsen, der har været formand for arbejdsgivernes hovedorganisation siden 2010. (Arkivfoto).

Ny formand for DA vil arbejde for at give virksomhederne lettere adgang til udenlandsk arbejdskraft.

Det bliver en købmand, der fremover skal sidde for bordenden som formand for Dansk Arbejdsgiverforening (DA).

Lisbeth Dalgaard Svanholm overtager posten efter chefredaktør og direktør på Sjællandske Medier Torben Dalby Larsen, der har været formand for arbejdsgivernes hovedorganisation siden 2010.

Hun ejer og driver Dalgaard Supermarked i Hørsholm, men er ikke uvant med de bonede gulve.

Den 59-årige købmand er tidligere formand for De Samvirkende Købmænd og har siddet i bestyrelsen for Dansk Erhverv.

Nu skal hun så sidde for bordenden i organisationen med flere end 24.000 medlemsvirksomheder inden for industri, handel, transport, service og byggeri.

En af hovedopgaverne bliver ifølge den nye formand at sørge for, at virksomhederne har adgang til den fornødne arbejdskraft.

Det handler blandt andet om, at flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse.

- Mange unge vælger næsten per default at tage en studentereksamen og kommer muligvis ud med et mindre godt resultat. Måske kunne de have haft gavn af at tage en erhvervsuddannelse.

- Det er vigtigt, at vi kommer til at fortælle om karrieremulighederne ved at gå den vej, siger Lisbeth Dalgaard Svanholm.

Men flere unge i erhvervsuddannelse gør det ikke alene. Ledige skal opkvalificeres, og så skal virksomhederne have lettere adgang til udenlandsk arbejdskraft.

- Jeg tror, vi kan drage meget fordel af at få åbnet op for, at vi kan få kompetencer udefra, så vi ikke er nødt til at flytte virksomheder ud af Danmark, men kan beholde dem her og skabe produktivitet herhjemme, siger hun.

Men der er også behov for at gøre reglerne mere smidige, når det gælder medarbejdere, som vender tilbage til Danmark efter at have arbejdet i udlandet.

- De vilkår, der gælder for dem, når de kommer tilbage på det danske arbejdsmarked, er ikke tilrettet den måde vi arbejder på, hvor vi kan drage ud og komme tilbage med yderligere kompetencer.

- Så der er nogle ting vi skal have kigget på. Vi er i en global verden, og det skal vi tænke på, når vi indretter vores arbejdsmarked, siger hun.

Nye overenskomster for det private arbejdsmarked bliver en af de første opgaver, der venter den nye DA-formand.

Så tiden bag disken i supermarkedet bliver nok begrænset, medgiver hun.

- Jeg har et godt team i min butik, så jeg behøver ikke nødvendigvis stå bag disken hver dag, lyder det.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Kolding For abonnenter

JV-Panelet: Det mener vi om lukningen af Danfoss-fabrik, parkeringssituationen i midtbyen og resultatlønnede konsulenter

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Annonce