Annonce
Esbjerg

Kør mere, brems mindre: Esbjergs lyskryds skal gøres intelligente

Lyskryds der selv måler trafikken og indstiller grøntiden for at sikre det optimale trafikflow skal få esbjergensere til at køre mere og bremse mindre. Arkivfoto: Lars Lau Thygesen

Det er spild af tid, benzin og penge, når Esbjergs bilister holder for rødt - og det gør de ofte. Esbjergs lyssignaler er både ukoordinerede og umoderne, men ikke meget længere. Kommunen investerer nu seks millioner i en intelligent opgradering.

Annonce

Esbjerg: Du standser ved lyskrydset, fordi der er rødt. Der er ikke en bil i sigte, men du er stadig tvunget til at vente. Situationen er formentlig både velkendt og irriterende, men det er håb forude.

De seneste år er udviklingen af intelligente trafiksystemer, ITS, haft raketfart, men Esbjerg har hængt i bremsen. Det skal der laves om på nu, mener et politisk flertal.

I større byer som København og Aarhus er man allerede i gang. Her reguleres trafikken ved hjælp af radarer og sensorer, der måler trafikken og regulerer lyskryds, tavler og skilte alt afhængig af, hvor tæt trafikken er. På den måde bliver fremkommeligheden bedre, sikkerheden øges og miljøbelastningen mindskes.

I Esbjerg har man leget med den nye teknologi i dele af Storegade og Jernbanegade, hvor man har tidsindstillet lyskrydsene i "grønne bølger". Der er dog bred politisk enighed om, at det langt fra er nok.

ITS

ITS er en forkortelse for Intelligente Transport Systemer og dækker over systemer og teknologisk udstyr, der er gøre trafikken mere effektiv, miljørigtig og sikker.De ITS-muligheder, Esbjerg Kommune vil kigge på, er signalanlæg, dynamiske skilte og tavler, rejsetidssystemer, dataindsamling, cykeltiltag og adgangsbegrænsning, eksempelvis med automatiske steler og bump.

Man kan blandt andet møde ITS-tavler langs strækninger med "grønne bølger", og langs flere af de danske motorveje, hvor de bruges til at informere om blandt andet hastighed, forventede rejsetider og uheld.

Annonce

Intelligens for seks millioner

Med budgetforliget i 2017 øremærkede man derfor seks millioner kroner, to om året fra 2019-2021, til at få gjort flere af Esbjergs lyskryds intelligente. Teknik & Byggeudvalget har dog besluttet at tage hul på pengene allerede nu, så det indledende planlægningsarbejde kan gå i gang.

- Der kommer flere og flere biler, to procent om året, og flere af vores veje er allerede meget presset. Med ITS kan vi måske finde en smartere måde at løse problemet på, end ved at udvide og bygge nye veje, siger udvalgsformand Søren Heide Lambertsen (S).

Annonce

33 procent hurtigere morgentrafik

Det er ikke kun frustrationer men også tid, bilister i Esbjerg kan se frem til at spare, når de intelligente lyskryds indtager byen. Det viser erfaringer fra Kolding, hvor man kort før jul installerede radarer i lyssignalerne på Vejlevej.

Radarerne overvåger trafikken og justerer, hvornår der skal gives rødt eller grønt lys. Ændringen har medført, at bilisterne nu kommer 33 procent hurtigere gennem morgentrafikken.

- Hvis vi prissætter den tid, som folk bruger på Vejlevej, og medregner besparelserne på benzinregnskabet, så når vi faktisk op på en samlet gevinst på godt fem millioner kroner årligt. Hertil kommer mindre udledning af CO2 og færre udledte partikler, hvilket er godt for både miljø og sundhed, har trafikplanlægger Erik Harbo fra Kolding Kommune forklaret.

Annonce

Hvor og hvornår?

Teknik & bygge-formand Søren Heide Lambertsen forslår selv Storegade, hvor der allerede er indbygget en smule ITS, som et oplagt sted at investere i mere teknologi.

- Trafikken i Storegade er meget tæt i myldretiden. Med ITS vil man kunne regulere sig ud af det værste pres, fx ved at justere farten med dynamiske hastighedstavler eller ved at sætte skilte op, der kan advare om kø og foreslå andre ruter, hvis trafikken er gået i stå, siger udvalgsformanden.

Han håber at kunne have de første opgraderinger klar i 2019.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tønder

Søs Egelind Gæster Schweizerhalle

Annonce