Annonce
forside

Kørelærere: Her bør fartgrænsen ændres

Vejlevej i Billund er et af de steder, hvor to lokale kørelærere er helt enige om, at fartgrænsen bør ændres. Her vil man uden problemer kunne køre 80 kilometer i timen, mener de. Foto: Martin Ravn

Flere steder i Billund Kommune bør det være tilladt at køre hurtigere - og flere steder bør fartgrænsen sættes ned, mener to lokale kørelærere.

Billund Kommune: Langt de fleste steder i Billund Kommune er fartgrænsen sat korrekt. Det mener to lokale kørelærere, som dog alligevel godt kan finde steder, hvor de mener, at fartgrænsen bør ændres til enten en højere eller en lavere fartgrænse.

Martin Ravnborg fra Køreskolen Kørekortet i Billund og Niels Nørlinger fra Grindsted-Billund Køreskole er enige om, at det på Vejlevej i Billund bør være tilladt at køre 80 kilometer i timen forbi transformatorstationen ved indkørslen til Lalandias sommerhuse. Men også andre steder bør fartgrænserne justeres i den ene eller anden retning, mener de.

- Jeg vil gerne have vejen mellem Billund og Grindsted lavet om til 90 kilometer i timen, for jeg synes, at man kan se 10 kilometer frem hele vejen. Til gengæld undrer jeg mig over, at man må køre 60 på området fra travbanen og hen til Lalandia. Her er der mange børn, så det synes jeg, man burde sætte ned til 40, siger Martin Ravnborg.

Annonce

Kløvervej bør deles op

Også lidt derfra - på Kløvervej - er der fra de lokale kørelærere ønske om, at der på i hvert fald en del af vejen kan blive mulighed for at køre en anelse hurtige end de 50 kilometer i timen, som det i dag er tilladt at køre.

- Egentlig synes jeg, at den vej bør deles op. Der er en dobbeltrettet cykelsti, hvilket vil sige, at vi ikke har nogle cykler på vejen, så fra Grønningen og ud mod Lego burde det være muligt at køre 60 kilometer i timen, for her er der ikke nogen beboelse, siger Niels Nørlinger.

At kørelærere kan argumentere for, at fartgrænser bør sættes i vejret, kan i nogle menneskers ører lyde underligt. Men så firkantet hænger verden slet ikke sammen.

- Jeg går ikke ind for, at fartgrænserne hele tiden skal presses nedad. Jeg mener, at man skal køre det, der er fornuftigt, siger Martin Ravnborg.

For hurtigt foran skolen

Også vejen foran Vestre Skole i Grindsted er et sted, hvor Niels Nørlinger mener, at fartgrænsen burde justeres. Her bliver der kørt for hurtigt, mener han.

- Kommunen har bygget et bump, så hastigheden bliver tvunget ned, men der er stadig mange, som kører hurtigt, siger han.

På Søndre Ringvej og Grindsted Landevej undrer Niels Nørlinger sig ligeledes over, hvorfor fartgrænserne er sat til netop det niveau, som de er. Her maner han, at der med fordel kan laves ændringer - i begge retninger.

- På Ringvejen rundt om Grindsted må man køre 50 kilometer i timen uagtet, at der ikke er nogle svage trafikanter på den vej. Cyklisterne er gemt væk på den anden side af træerne, og fodgængerne går under en tunnel. Men når man kommer hen til rundkørslen og drejer mod Varde, er det pludselig tilladt at køre 60 kilometer i timen. Det undrer mig, for på den vej er der busstoppested, der er en rideskole, og der kan rimeligt nemt findes en fodgænger, som krydser vejen, siger Niels Nørlinger, som mener, at fartgrænserne på de to vejstrækninger burde byttes rundt.

Det er Sydøstjyllands Politi, som i sidste ende bestemmer, hvor hurtigt det skal være tilladt at køre på vejene.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Uvenlig behandling af tyskere skal stoppe

Det er en gevinst for den danske del af grænselandet, når tyskere og andre EU-borgere beslutter sig for at købe et hus i Sønderjylland. Sidste år solgte EDC i Rødekro og Nybolig i Padborg i alt 55 huse til udenlandske EU-borgere, hvoraf langt de fleste var tyskere. Det er med til at skabe udvikling i en landsdel, der ellers i mange områder kæmper med faldende befolkningstal. Derfor er det meget bekymrende, at både advokater og ejendomsmæglere i Sønderjylland oplever, at servicen over for de udenlandske huskøbere er blevet forringet i en grad, så det kan risikere at få mulige tilflyttere til at opgive deres forehavende. Den oplevede forringelse er sket i forbindelse med, at den statslige Styrelse for International Rekruttering og Integration siden 1. april har overtaget opgaven med at udstede EU-opholdsbevis til de udlændinge, som vil flytte til Danmark, fordi de er ved at købe et hus i Danmark. Forinden var det Statsforvaltningen, der stod for opgaven. Dengang var oplevelsen hos advokater og mæglere, at udlændingene fra andre EU-lande, inden de flyttede hertil, kunne få det opholdsbevis, der er betingelsen for at kunne gennemføre huskøbet. Men det er ulovligt at gøre det på den måde, mener den statslige styrelse. Den kræver, at udlændingene har bopæl her i landet først, og dermed skal de leje en bolig, før de kan købe én. Udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) bør i en fart finde ud af, om det virkelig kan passe, at det pludselig skal være så besværligt for en EU-borger at købe et dansk hus. Selv om hans styrelse benægter, at der er lavet om på praksis, er der en række kilder, som har fortalt JydskeVestkysten, at behandlingen af sagerne foregik meget smidigere, da det var Statsforvaltningens opgave. Det må kunne lade sig gøre at genskabe den situation, så Danmark igen kan blive opfattet som et venligt værtsland for EU-medborgere, som kan forsørge sig selv og som har lyst til at købe et hus i vores land.

Danmark

Kan have været fatalt for seks mennesker: 44 hoftepatienter har fået infektion på OUH

Danmark

Hudsygdom kan være skyld patienters infektioner: Nu er kirurgens allergi blevet fastslået

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];