Annonce
Sønderborg

Kører på solceller: Grønne robotter slår græs

Borgmester Erik Lauritzen (tv) besøgte Sønderborg Skov-Park og Have, for at høre mere om robotplæneklipperne. Den ene af forretnings indehavere, Paul Reimer (th) fortalte om robotterne og solcelleanlæggene. Foto: Mathias Ingemann Holm
Forleden besøgte borgmester Erik Lauritzen (S) Sønderborg Skov-Park og Have for at høre mere om en ny opfindelse. De har fået specialbygget klimavenlige robotplæneklippere, der kører på solenergi.

Sønderborg: Til foråret skal to robotplæneklippere passe græsset ved Skelde Stadion.

Deres drift bliver fuldstændig Co2-neutral. Det er Sønderborg Skov-Park og Have der står bag robotterne.

For at høre mere om robotplæneklippernes mulige gavn for Sønderborg Kommune var borgmester Erik Lauritzen (S) i torsdags på besøg ved virksomheden.

- Jeg er virkelig stolt af, at lokale virksomheder går forrest med nye løsninger, siger borgmester Erik Lauritzen:

- Kommunen har jo et mål om at blive Co2 neutrale, og det er virkelig vigtigt, at lokale virksomheder hjælper med at skubbe i den rigtige retning, siger borgmesteren.

Annonce
Robotterne skal som udgangspunkt passe græsset ved Skelde Stadion. Foto: Mathias Ingemann Holm

Kender ikke andre

Hos Sønderborg Skov-Park og Have har de fået hjælp til at udvikle Co2 neutrale robotplæneklippere. En løsning de er stolte af at præsentere for Sønderborgs Borgmester.

- Vi har fået hjælp udefra til at udvikle løsningen. Men nu har vi robotplæneklippere, der er fuldstændig drevet af solcelleenergi, fortæller Frode Steffensen, en af tre indehavere af Sønderborg Skov-Park og Have:

- Robotterne kommer fra Husqvarna, men solcelleløsningen har vi selv fået lavet.

Simpelt sagt er de nye plæneklippere de første, der ikke have brug for at blive kopplet op til en stikkontakt. De har deres egen ladestation, der kun får strøm fra solen.

- Vi har ikke hørt om nogen andre, der har en løsning ligesom vores. De tidligere robotter brugte fire kilo Co2 om måneden på 5000 kvadratmeter. De nye plæneklipperes forbrug går lige i nul, fortæller Frode Steffensen.

Med de nye solcelleanlæg kan robotterne køre helt selv fra tidligt april til starten af vinter.

- Det kalder vi en sæson. Der er ikke sol nok om vinteren, men der skal græsset alligevel ikke klippes, fortæller Frode Steffensen.

Fremtidig løsning

Indtil videre er det kun de to robotter der skal tages i brug.

Borgmester Erik Lauritzen glæder sig over den nye løsning og regner med, at de to bliver til flere.

- De nye robotter går godt i hånd med den optimering, vi er i gang med ved kommunen, fortæller Erik Lauritzen:

- Hvis vi skal nå vores klimamål, så er vi nødt til at sætte fokus på de her løsninger, fortæller han.

Til at starte med regner borgmesteren med, at kommunen har brug for noget tid til at vurdere, om det er den rette løsning.

- Jeg er ikke i tvivl om, at brugen af robotter er en del af løsningen på at nå klimamålene. Og jeg tror, at lige præcis den her løsning kan passe rigtig godt, men selvfølgelig skal vi se om det virker efter planen, før vi investerer, siger Erik Lauritzen:

- Men jeg kunne sagtens forestille mig, at det her, er et af de rigtige valg, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

112

15.000 flere biler om dagen på fem år: Antallet af biler på motorvejen ræser af sted

Annonce