Annonce
Kolding

Kaffehus er lukket: På stille dage blev der brygget fem kopper

Peter Larsen Kaffe lukker kaffehuset på havnen. - Som forretning kunne det ikke løbe rundt, og vi fik ikke brugt kaffebaren sammen med de øvrige aktiviteter, vi har i Kolding, så det duede ikke, siger Lars Aaen Thøgersen, der er udviklings- og kommunikationschef. Arkivfoto: Jacob Schultz

På regnvejrsdage var der meget langt mellem kunderne i det lille kaffehus på Kolding Havn, der er lukket efter et års tid.

Kolding: Kaffehuset lå på en af de mest trafikerede veje i Kolding, men det fik ikke vækket kaffetørsten, så efter et år har Peter Larsen Kaffe, der drev kaffehuset, lukket ned.

Indtil 2014 blev vejerboden brugt til at veje lastbiler, der var på vej ind og ud af havnen, men sidste sommer kom der liv i bygningen igen. Kaffevirksomheden ville blandt andet uddanne baristaer i kaffehuset.

- Vi fik ikke flyttet nok af undervisningen ned i huset. Der var ikke helt plads nok, og det viste sig at være svært at få en forretning ud af det. Vi vurderede, at der var mere liv på havnen, end det var tilfældet, og det ændrede sig ikke efter, at Pakhuset åbnede, siger Lars Aaen Thøgersen, der er udvikling- og kommunikationschef i Peter Larsen Kaffe.

- Der har været nogle lange dage, hvor der ikke er sket så meget. Nogle dage har det været rigtig skidt. På regnvejrsdage blev der måske lavet fem kopper kaffe. Det er ikke særligt attraktivt for medarbejderne, siger Lars Aaen Thøgersen.

Annonce

- Der har været nogle lange dage, hvor der ikke er sket så meget. Nogle dage har det været rigtig skidt. På regnvejrsdage blev der måske lavet fem kopper kaffe. Det er ikke særligt attraktivt for medarbejderne.

Lars Aaen Thøgersen, der er udviklings- og kommunikationschef i Peter Larsen Kaffe.

Slut med café på havnen

Der er meget trafik i området. Hvorfor kunne folk ikke lokkes ind?

- Vi ville gerne lave en kaffebar. Men du skal kunne tilbyde noget at spise, hvis det skal lykkes. Men vi er fokuseret på kaffe. Så aftalen var fra starten, at vi gav det et år. Der var god moralsk opbakning. Men som forretning kunne det ikke løbe rundt, og vi fik ikke brugt kaffebaren sammen med de øvrige aktiviteter, vi har i Kolding, så det duede ikke, siger Lars Aaen Thøgersen, der samtidig understreger, at Peter Larsen Kaffe faktisk vokser i Kolding. For fem år siden var der to medarbejdere i filialen i Kolding, i dag er der 15 styks på Ambolten.

Det er Kolding Havn, der ejer den gamle vejerbod, og hvad der nu skal ske, er ikke besluttet.

- På den korte bane har vi dog besluttet, at der ikke skal være liberale erhverv. Der skal altså ikke være butik eller café. I stedet bliver det mere havnerelateret. Det kunne være en skibsagent, der kunne bruge det til kontor. Det kunne være, at vi kunne bruge det, når vi i 2020 tager i mod de første krydstogtskibe. Det har vi en klar forventning om, vil lykkes. Det kan også være noget helt andet. Men det bliver noget havnerelateret, siger havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Narkoman filmede sadistisk vold og voldtægt: Da han blev afsløret, forsøgte han at hænge sig, men endte som dybt hjerneskadet

Annonce