Annonce
Esbjerg

Kaffekrig slut: Ribes kaffeknallert får lov til at blive

Morten Kjældgaard vil også i fremtiden kunne sælge kaffe fra sin lyseblå kaffeknallert i gågaden i Ribe. Privatfoto.
Ifølge byrådsmedlem Alex Sørensen, (V), sker der ikke nogle ændringer for Morten Kjældgaard og hans kaffeknallert. Byrådsmedlemmet beklager samtidig, at lokal forretningsdrivende uretmæssigt er blevet hængt ud som følge af forespørgsel til kommunen.

RIBE: "Kaffekrigen" i Ribe er slut. Og den lyseblå kaffeknallert, som Morten Kjældgaard og firmaet Kjældgaards Kaffe kører rundt med i Ribe og omegn, vil også i fremtiden kunne stå i gågaden i Ribe og sælge kaffe - også fra den position på Mellemdammen, hvor Morten Kjældgaard som oftest står.

Det siger byrådsmedlem Alex Sørensen, (V), efter at han onsdag lige som de øvrige medlemmer af udvalget for teknik & miljø havde modtaget en henvendelse fra kommunens drift og anlægschef, Morten Andersson.

- Heri beklager drift og anlægschefen forløbet omkring det mobile gadesalg i Ribe. Der skete desværre den fejl fra forvaltningens side, at man overfortolkede en henvendelse fra en erhversdrivende i Ribe som en anmeldelse af kaffeknallerten. Det var der ikke tale om. Det blev tolket som en klage, og derfor blev der udstedt et påbud om, at kaffeknallerten skulle stå i en afstand på 150 til 200 meter fra eksisterende cafeer. Det var en overfortolkning, fordi vi hidtil har haft en fleksibel tolkning af retningslinierne for gadesalg. Det vil vi også have i fremtiden, og forvaltningen har erkendt den fejl. Hvor der er mennesker, kan der ske fejl, konstaterer Alex Sørensen.

Annonce

- Jeg forventer, at vi også i fremtiden vil have en fleksibel tolkning, som tager individuelle hensyn. I Esbjerg Kommune plejer vi altid at være løsningsorienterede.

Alex Sørensen, byrådsmedlem

Fleksibel tolkning

Han siger, at politikerne stadig skal drøfte sagen på udvalgsmødet den 9. august.

- Men jeg forventer, at vi også i fremtiden vil have en fleksibel tolkning, som tager individuelle hensyn. I Esbjerg Kommune plejer vi altid at være løsningsorienterede i vores måde at løse uenigheder og konflikter på, og det vil vi også være i fremtiden, siger Alex Sørensen.

Han beklager samtidig, at den erhvervsdrivende, som stillede spørgsmålet til kommunen - Charlotte Bladt-Hansen, som driver forretningen Terpager & Co - er blevet mål for kritik.

- Det er uretfærdigt, og det er synd for hende. Det er desværre det, der sker, når de sociale medier går i selvsving. Den kritik har ikke været rimelig, mener Alex Sørensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Det handler ikke om Rerup - det handler om borgerne

Kan man som borger være sikker på, at man får en ærlig og korrekt behandling på Haderslev Jobcenter, hvis man af forskellige grunde er henvist til offentlig forsørgelse? Vi lever i et land, hvor vores forhold til myndighederne heldigvis og for det meste er præget af tillid. Men man bliver i tvivl, hvis man ser på den lange stribe af sager om forkert behandling af borgere på Haderslev Jobcenter, som Mogens Rerup som partsrepræsentant har vundet i diverse appelsager. Set ud fra de sager er svaret afgørende nej. Man kan ikke være tryg. Senest har Mogens Rerup igen vundet en ankesag, hvor en 24-årig psykisk handicappet mod reglerne fik lukket sin uddannelseshjælp og af Haderslev Jobcenter blev nægtet hjælp til indskud til en lejlighed med besked om, at han bare kunne blive boende hjemme hos sine forældre. Nu får han alligevel hjælp, som reglerne foreskriver. Men i stedet for at få rettet op på det fundamentale problem, at der bliver lavet for mange fejl i sagsbehandlingen af borgerne på Haderslev Jobcenter, så har Haderslev Kommunes politiske og administrative ledelse i mere end et år valgt at dreje problemet over på Mogens Rerups person. Det handler om Rerups habitus, hans optræden, de mange mails han sender osv. Men undskyld mig, tager jeg fejl, hvis jeg ræsonnerer, at der ikke ville være nogen sager for Mogens Rerup, hvis Haderslev Jobcenter var i stand til at forvalte borgernes ret og pligt efter reglerne? Det er jo fejl på fejl i behandlingen af borgerne på Haderslev Jobcenter, der gør Rerup til det, han er i dag: En irriterende plet på Haderslev-skjorten, som bare ikke vil gå af i vask. Skal pletten på Haderslevs ry og rygte vaskes væk, er det ikke Rerup, der skal væk, men fejlene på Haderslev Jobcenter. Det er i grunden ret enkelt. Men Haderslev Kommunes kommunikation er gennemsyret af en uklædelig "offerrolle": Det er hele er Rerups skyld og hans facon over for de ansatte, ikke jobcenterets. Når redaktionens journalister taler med visse udvalgsformænd og direktører, og det handler om endnu en ufordelagtig historie om Haderslev Jobcenter, så får de at vide mere eller mindre direkte, at de nok er sendt i byen af Mogens Rerup. Intet kunne være mere forkert. Redaktionen er hverken i lommen på den ene eller anden part i denne mere og mere ulykkelige sag. Fokus for avisens redaktion og for kommunen bør ligge på en besvarelse af det spørgsmål, jeg indledte med: Kan borgerne være sikre på, at de får en korrekt behandling på Haderslev Jobcenter? Økonomi spiller åbenlyst en rolle i alt det her. Offentlig forsørgelse er dyrt for kommunen, og skal man holde et budget er det nødvendigt at gå konservativt til værks. Men alle skal altså følge spillereglerne. Ledelsen i Haderslev Kommune og en række fagforeninger vælger så mandag at udsende en noget usædvanlig "udtalelse", hvori den gentager ledelsens gennemgående pointe, nemlig at det hele handler om Rerup og hans facon. Det sker ovenikøbet efter, at en medarbejder på jobcenteret i sidste uge smækker med døren og i en mail til byråd og ledelse fortæller, at hun direkte er blevet opfordret til at omgå loven ved "ikke at kunne huske noget", hvis hun bliver spurgt. Der er formentlig en reel risiko for, at Haderslev Jobcenter kommer under skærpet opsyn fra staten og endda under administration, hvis udgifterne og fejlene på jobcenteret fortsætter med at stige i antal. Og måske vil en form for skærpet tilsyn fra staten i virkeligheden være at foretrække. Tilliden skal genoprettes.

Haderslev

Haderslev taber sag mod storbank

Annonce