Annonce
Kultur

Kagesalg slog rekord: Vittenbergskolen bagte for en god sag

Tre af Vittenbergskolens dygtige SFO-børn, Karla, Thalia og Ellen Marie, var torsdag klar til at servere kager i projektet Bag for en Sag. Foto: Kåre Welinder

Ribe: De har bagt og bagt og bagt og bagt, og torsdag var det endelig så vidt, at børnene i Vittenbergskolens SFO, Musvitten, kunne sælge den store mængde lækkerier, de har arbejdet på i skolekøkkenet i fem uger.

Fem forskellige slags kager, pølsehorn og hjemmelavede lakridsmandler blev solgt i Vittenbergskolens kantine som en del Børns Vilkårs projekt "Bag for en sag", hvor overskuddet går til Børnetelefonen.

Og i år lykkedes det at sælge endnu flere kager til familie, søskende, venner og bekendte end i 2018, hvor overskuddet blev på 3275 kr.

Pædagog i Musvitten, Niels Hansen, forklarer, at der i år blev solgt for 3461 kr., som man nu skal give videre til Børns Vilkår.

På billedet er det Karla(tv.), Thalia og Ellen Marie, der sælger ud af de gode sager.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
EfB

EfB lejer angriber i Brøndby

Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Kolding

Genoptager omdiskuteret samarbejde: Konsulenter på resultatløn skal igen finde besparelser på udsatte borgere

Annonce