Annonce
Esbjerg

Kammerslusen kan blive hjemsted for autocamperplads

Michael Nørgaard, der ejer Restaurant Kammerslusen, har planer om at anlægge en autocamperplads tæt på Kammerslusen. Sagen ligger nu hos Esbjerg Kommune. Illustration: Arkitektladen A/S
Ejer af Restaurant Kammerslusen, Michael Nørgaard, har ansøgt om at anlægge en autocamperplads med plads til 28 campingbusser øst for restaurationen.

Ribe: Egentlig var planerne allerede under udarbejdelse i 2016, hvor ejer af Restaurant Kammerslusen, Michael Nørgaard, spurgte Esbjerg Kommune om lov til at anlægge en autocamperplads på et grønt areal øst for restauranten på sydsiden af Ribe Å.

Dengang lød svaret fra Esbjerg Kommune, at man ikke mente, det kunne lade sig gøre, fordi det lå i et miljøfølsomt område, og fordi Kystdirektoratet formentlig ville sige nej. Derfor døde kommunikationen hen, inden et møde mellem Michael Nørgaard og Esbjerg Kommune blev sat op, men med den store mængde autocampere, der denne sommer har været på både Mandø og på P-pladsen ved Mandø Ebbevej, er den gamle tanke om en autocamperplads dukket frem igen.

Og Michael Nørgaard er stadig klar på idéen.

- Dengang tilbød jeg at lave det, hvis jeg kunne få lov, fordi vi derved samtidig kunne skabe mere liv ved Restaurant Kammerslusen. Og hvis kommunen giver lov, så vil jeg stadig gerne lave pladsen ved siden af restauranten, siger Michael Nørgaard, der endnu ikke ved, hvordan pladsen rent praktisk skal drives.

Annonce

Stigende segment

I sidste uge endte Michael Nørgaards ansøgning afsted til Esbjerg Kommune, hvor planchef Morten Harder nu vil se på, hvorvidt det er muligt at gøre noget i området.

- Den sag har været drøftet af et par omgange, og i 2016 blev sagen droppet, fordi Kystdirektoratet mente, at området ikke kunne bære mere overnatning, siger Morten Harder, der nu vil se på sagen igen, fordi autocampere udgør et stigende segment af turismen i området.

- Vi vil gerne se på ønsket igen i erkendelse af, at der jo er rigtigt mange, der overnatter i deres autocampere i området omkring Kammerslusen. Derfor vil vi trykprøve Kystdirektoratets holdning i sagen, siger Morten Harder, der ikke kan udtale sig til kommunens holdning til at få en autocamperplads ved Kammerslusen.

- Der har ikke været en politisk drøftelse af det endnu, fordi Kystdirektoratet tidligere var kritiske. Vi er nu ved at forberede en ny henvendelse til Kystdirektoratet, og derfor vil meget afhænge af deres svar, siger Morten Harder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

JV mener: Der bliver brug for hjælpepakker sommeren over

Meget tyder på, at vi nu er vidne til det største og mest voldsomme tilbageslag, der nogensinde er registreret i USA. Det skrev Dansk Erhvervs cheføkonom, Tore Stramer, i en økonomisk kommentar, organisationen med hovedsæde i den gamle Børsen-bygning i København sendte ud torsdag eftermiddag. Lige ovre på den anden side af gaden ligger Finansministeriet, hvor det torsdag formiddag på et pressemøde blev slået fast, at andet kvartal i år ser ud til at blive det sorteste kapitel i dansk økonomis historie. Til sammen tegner det et dystert billede, der gør det nødvendigt, at vi i et helt usædvanlig grad står sammen om at redde, hvad reddes kan i dansk erhvervsliv. De meget omfattende hjælpepakker rækker formentlig ikke. Derfor er det fornuftigt, at den socialdemokratiske regering torsdag indledte politiske forhandlinger om et såkaldt serviceeftersyn af hjælpepakkerne. Finansminister Nicolai Wammen sagde efter pressemødet, at han kunne forestille sig en forlængelse af hjælpepakkerne til 9. juli. Men det er ikke usandsynligt, at det ikke engang er lang tid nok, hvis ikke for mange ellers sunde virksomheder dør af pengemangel. Det er desværre realistisk, at hjælpepakkerne helt eller delvist skal vare sommeren over for at få den ønskede effekt. Blandt de mange årsager er den hurtigt voksende krise i USA og den meget langsomme genåbning af Danmark. USA er vores største eksportmarked, som op imod 900.000 danske job er direkte eller indirekte afhængige af, så den amerikanske nedtur kan ramme danske virksomheder meget hårdt. Dertil kommer, at regeringen valgte den dyreste løsning, da første fase af genåbningen blev meddelt i mandags. Eksperter præsenterede regeringen for tre mulige modeller for en genåbning. Den valgte model vil ifølge tænketanken Kraka koste et månedligt tab på 14 milliarder kroner, mens mellemløsningen ville have været fem milliarder kroner billigere uden, at den nødvendigvis havde kostet flere menneskeliv.

Annonce