Annonce
Esbjerg

Kammerslusen kan blive hjemsted for autocamperplads

Michael Nørgaard, der ejer Restaurant Kammerslusen, har planer om at anlægge en autocamperplads tæt på Kammerslusen. Sagen ligger nu hos Esbjerg Kommune. Illustration: Arkitektladen A/S
Ejer af Restaurant Kammerslusen, Michael Nørgaard, har ansøgt om at anlægge en autocamperplads med plads til 28 campingbusser øst for restaurationen.

Ribe: Egentlig var planerne allerede under udarbejdelse i 2016, hvor ejer af Restaurant Kammerslusen, Michael Nørgaard, spurgte Esbjerg Kommune om lov til at anlægge en autocamperplads på et grønt areal øst for restauranten på sydsiden af Ribe Å.

Dengang lød svaret fra Esbjerg Kommune, at man ikke mente, det kunne lade sig gøre, fordi det lå i et miljøfølsomt område, og fordi Kystdirektoratet formentlig ville sige nej. Derfor døde kommunikationen hen, inden et møde mellem Michael Nørgaard og Esbjerg Kommune blev sat op, men med den store mængde autocampere, der denne sommer har været på både Mandø og på P-pladsen ved Mandø Ebbevej, er den gamle tanke om en autocamperplads dukket frem igen.

Og Michael Nørgaard er stadig klar på idéen.

- Dengang tilbød jeg at lave det, hvis jeg kunne få lov, fordi vi derved samtidig kunne skabe mere liv ved Restaurant Kammerslusen. Og hvis kommunen giver lov, så vil jeg stadig gerne lave pladsen ved siden af restauranten, siger Michael Nørgaard, der endnu ikke ved, hvordan pladsen rent praktisk skal drives.

Annonce

Stigende segment

I sidste uge endte Michael Nørgaards ansøgning afsted til Esbjerg Kommune, hvor planchef Morten Harder nu vil se på, hvorvidt det er muligt at gøre noget i området.

- Den sag har været drøftet af et par omgange, og i 2016 blev sagen droppet, fordi Kystdirektoratet mente, at området ikke kunne bære mere overnatning, siger Morten Harder, der nu vil se på sagen igen, fordi autocampere udgør et stigende segment af turismen i området.

- Vi vil gerne se på ønsket igen i erkendelse af, at der jo er rigtigt mange, der overnatter i deres autocampere i området omkring Kammerslusen. Derfor vil vi trykprøve Kystdirektoratets holdning i sagen, siger Morten Harder, der ikke kan udtale sig til kommunens holdning til at få en autocamperplads ved Kammerslusen.

- Der har ikke været en politisk drøftelse af det endnu, fordi Kystdirektoratet tidligere var kritiske. Vi er nu ved at forberede en ny henvendelse til Kystdirektoratet, og derfor vil meget afhænge af deres svar, siger Morten Harder.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

112

Lastbiluheld med skinker: Vindmølletransport får 22 timers ufrivilligt ophold i Ribe

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce