Annonce
Biler

Kantet familie-folkevogn bliver mere stilren

Den nye VW Caddy vokser og bliver mere personbil-agtig i sit udtryk. Full LED-forlygter er nu en mulighed. Foto: VW
Den nye generation af VW Caddy byder på masser af det sofistikerede komfort- og sikkerhedsudstyr, der kan fås til Golf 8.

Enkle linjer og køreegenskaber, som er blevet mere personvognsagtige. Det er ledetrådene for den nye generation af den kantede Caddy, som er Volkswagens bud på en konkurrent til familieflyttere som især Citroën Berlingo og Peugeot Rifter.

Det er en bil, som lander herhjemme sidst på året.

De tyske designere har ikke været på en nem opgave, for det er svært at afvige meget fra skabelonen, når det er givet, at de praktiske kvaliteter, som masser af regulær plads til alt en familie måtte have behov for at slæbe med, skal være indeholdt.

På de indre linjer har ingeniørerne taget for sig i koncernens værktøjskasse og bygget den høje bil op over MQB-platformen, delvis kendt fra VW Golf, hvilket borger for mere civiliserede køreegenskaber.

Annonce

VW Caddy

Den 5. generation af VW Caddy bygger på koncernens MQB-platform og bliver dermed mere personvognsagtig. Den har McPherson-hjulophæng foran, mens bladfjedrene bagude er erstattet af en stiv bagaksel med langsgående svingarme, Panhard-stang og fjedre, hvilket giver bedre komfort. Samtidig er der nu mulighed for firehjulstræk.

Mere plads

Caddy er vokset på alle ledder og er blevet cirka ni centimeter længere og seks centimeter bredere, mens akselafstanden er vokset med omkring syv centimeter, og den er blevet en smule lavere.

Samtidig rulles et arsenal af nyt udstyr ud, som blandt andet omfatter mulighed for full LED-forlygter, nøglefri betjening, el-betjente sidedøre og bagklap samt stort panoramaglastag i næsten hele bilens længde.

Nyt er også nye berøringsskærme på 6,5 tommer til 10 tommer, hvor den største opsætning er en del af ekstraudstyr, som også omfatter digitalt cockpit. Samtidig sker en del af betjeningen på skærmpaneler, som det er tilfældet i den nye Golf 8, hvor en række af den gamle type drejekontakter til lys-, lyd- og menu-funktioner erstattes af skærmbetjening.

I alt bliver der mulighed for 19 assistent-systemer, så den noget rustikke nuværende model, som bygger på en konstruktion, der oprindeligt er fra 2003, og mest af alt kører som en håndværkerbil, tager et gevaldigt ryk frem. Det gælder blandt andet Travel Assist med vognbaneassistent, der assisterer bilens retning under kørslen, og fungerer ved sensorer i rattet. Nyt er også LED-kabinelys, mulighed for ergonomiske sæder, 230-volts stik og en loftventilator for bedre ventilering af bagsædepassagererne.

Avanceret gearskifte

På motorfronten spiller VW her ud med nye firecylindrede motorer, som lever op til de nye skrappere miljøkrav, der træder i kraft fra 2021. Det gælder for eksempel 2,0 TDI turbodieselmotorer på 75 hk til 122 hk, der nedbringer NOx-udledningen ved hjælp af to SCR-katalysatorer og dobbelt Adblue-indsprøjtning. Der kommer også en 1,5 TSI benzinmotor.

De foreløbige meldinger fra VW lyder på, at forbruget er 12 procent under forgængerens. Modellerne med DSG-automatgear med dobbeltkobling får samme ”shift-by-wire”-skiftekontakt, som også ses i den nye Golf.

Caddy har dog også et fast tag i erhvervslivet som en lille varevogn, og den del vil fortsat være det vigtigste ben for modellen. Den kommer - som i dag - både som almindelig model og forlænget Caddy Maxi, hvor den længste vil kunne klare to europaller.

Den største Caddy vil dog også kunne fås som personvogn, hvor det er en mindre familiebus. Detaljer om det danske modelprogram og priser kendes ikke.

VW’s familieflytter bliver mere komfortabel i sin fremfærd, og den vil kunne fås med 19 assistentsystemer. Foto: VW
De klassiske kontakter forsvinder til fordel for skærmbetjent instrumentering. Her er mulighed for digitalt cockpit. Foto: VW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Lisbeths corona-syge mand ligger bevidstløs i respirator: Pas på jer selv - og ikke mindst pas på andre

Leder

Kamp mod corona berettiger meget, men: Der er også en grænse

Regeringer verden over krænker fundamentale frihedsrettigheder for at bekæmpe corona. Værst i lande med udemokratiske regimer, men også Danmark kan være med. Det er en farlig udvikling. Krisen er så enorm, at vi selv i åbne demokratier må acceptere, at nogle af vores frihedsrettigheder sættes på pause. Det kan være retten til at måtte forsamle sig og bevæge sig frit. Det afgørende er ikke at gå for langt. Det har mange gjort. I Kina var og er det ikke sundt at kritisere diktaturets indsats mod corona. I Cambodia er 17 anholdt for at sprede "falske nyheder". I Tyrkiet er 19 anholdt for blandt andet at skrive, at corona var mere udbredt, end myndighederne sagde. I Ungarn er premierminister Viktor Orbán nu reelt diktator, efter at parlamentet har bemyndiget ham til på ubestemt tid at kunne regere per dekret, altså uden politisk flertal. Samtidig vedtog parlamentet en lov, som giver op til fem års fængsel for at offentliggøre "falske informationer". Så vidt er vi ikke i Danmark, men Mette Frederiksens regering er to gange blevet stoppet i forsøget på at gå for langt. I sit udkast til den første hastelov foreslog regeringen at bemyndige sundhedsministeren til at lade myndigheder trænge ind i private hjem uden dommerkendelse, hvis der var mistanke om smitte. I udspillet til den anden hastelov, som blev vedtaget sent tirsdag aften, ville regeringen give Styrelsen for Patientsikkerhed adgang til borgernes dankorttransaktioner for at spore potentielt coronasmittede – også uden dommerkendelse. Også dét blev heldigvis stoppet. I begge tilfælde demonstrerede Socialdemokratiet, hvad det har gjort siden sin valgsejr: Man er tilhænger af en meget stærk stat, som gerne må gribe dybt ind i borgernes private liv, hvis det tjener, hvad partiet opfatter som fællesskabets bedste. Men det sætter Grundloven faktisk grænser for, og det er godt, at nogle partier i Folketinget stadig har den som ledestjerne. Coronakrisen berettiger mange indgreb, men der er også en grænse.

Danmark

Live: FN-klimatopmøde udskudt på grund af coronavirus

Danmark

Lyt med: Har EU spillet fallit under corona-krisen? Nej, EU ender som sejrherre, siger ekspert

Annonce