Annonce
Portræt

Karin går all in på alt

Spidskandidat i Sydjylland for Alternativet til Folketingsvalget og kandidat til EU-valget, Karin Rohr Genz, har boet i Esbjerg siden 2015. Foto: Søren Gylling
Alternativets Karin Rohr Genz håber, at hun kan veksle sin stilling som lærer ved Bakkeskolens modtageklasse til et sæde i det danske eller europæiske parlament.

Esbjerg: Karin Rohr Genz er en pige, der går all in i de ting, hun gør.

Da hun for cirka fem år siden flyttede til Nordcypern, opsagde hun sin lejlighed og sit gode job. Få år forinden havde hun taget en anden modig beslutning, da hun valgte et markant karrieremæssigt sporskifte og byttede gerningen som folkeskolelærer ud med et job som kørselsplanlægger.

Lige nu går den 45-årige spidskandidat til Folketinget for Alternativet i Sydjyllands Storkreds og kandidat til Europa-Parlamentet for samme parti all in i en for hende super travl valgkamp.

Når hendes valgkampagne til Europa-Parlamentsvalget slutter søndag, har hun deltaget i flere end 30 paneldebatter, og antallet af debatter om nationalpolitiske emner runder formentlig 50, inden valgstederne åbner grundlovsdag.

Annonce

Grænseløs politik

Karin Rohr Genz bor i dag i Esbjerg, hvor hun for en parentes er tilbage i lærergerningen på Bakkeskolen som underviser i modtageklassen.

Men det meste af sit liv har hun boet i Haderslev, hvor hun er født. Hun er vokset op med en far, der er dansk og en mor af tysk oprindelse. Hun har således haft grænse- og mindretalsspørgsmål tæt inde på livet, og det har præget hende som menneske.

Så optaget af spørgsmålet er Karin Rohr Genz, at han i næsten et halvt år boede på Cypern, hvor græske og tyrkiske cyprioter i årtier har været adskilt af en demarkationslinje.

- Det er vigtigt, at vi ikke opsætter symbolpolitiske barrierer, som kan have en negativ indflydelse på udviklingen af samarbejde på tværs af grænsen eller på tværs af forskellige kulturer, fortæller Karin Rohr Genz.

Hun har egentlig aldrig været partipolitisk interesseret, men da hun kom hjem fra Cypern, havde et nyt parti, Alternativet, fået vind i sejlene. Her følte hun, at hun for første gang kunne se sine værdier repræsenteret i ét parti. Siden hun i 2015 blev en del af partiet, er hendes engagementet vokset, hun fik ledende poster i organisationen bag partiet, og senere sagde hun ja til at stille op som kandidat.

Vild med Esbjerg

Karin Rohr Genz er uddannet folkeskolelærer fra Skårup Seminarium ved Svendborg i 2001. Hendes linjefag var religion og fysik, og i syv år arbejdede hun som lærer i Fredericia Kommune. Hun bliver også hurtigt aktiv i Danmarks Lærerforening, men fordi hun i stigende grad følte, at jobbet som lærer blev styret og ledet af folk, som ikke havde fingrene nede i jobbets substans, valgte hun til sidst at søge andre græsgange.

Hun endte som kørselsplanlægger hos OK Benzin i Fredericia. Et job, hun med en vis glæde tænker tilbage på. Men også med en smil på læben.

- Jeg er nok den eneste fra Alternativet, som har tjent mine penge i en olieselskab, men omvendt er det det eneste olieselskab, som betaler skat i Danmark, og i mit job som kørselsplanlægger gjorde jeg jo en indsats for et minimalt brændstofforbrug, griner hun.

Tilbage fra Cypern bragte hendes erfaringer fra OK Benzin hende til et job hos transportgiganten DSV på Esbjerg Havn. Siden 2015 har hun således boet i Esbjerg.

- Det eneste problem jeg har med byen er, at der mangler nogle bakker, og det blæser for ofte, siger hun med et glimt i øjet, inden hun fortsætter:

- Jeg er faktisk vild med byen. Den har jo alt, hvad man skal bruge.

Indtil sommerferien arbejder hun på Bakkeskolen, men hun er klar til at gå all in på et nyt kapitel i sin tilværelse, hvis hun skulle blive valgt til Folketinget eller Europa-Parlamentet – eller måske endda begge steder.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce