Annonce
Nordtyskland

Katastrofalt ringe service kan udløse nye bøder til jernbane

På mødet deltog knap 300 frustrerede borgere. En mente ifølge sit medbragte skilt, at mødet var en ren alibiforanstaltning, fordi de ansvarlige reelt er ligeglade med pendlerne. Foto: Dorthe Arendt.

NIEBÜLL: Togforbindelsen mellem Sild og Fastlandet har tidligere været en katastrofe med forsinkelser, aflyste afgang og udslidt materiel. Sidste år udløste det ti måneder med sanktioner til de tyske statsbaner fra den slesvig-holstenske delstat. I alt blev regningen på 3,8 millioner euro.

Og efter en kort periode med forbedringer er den så gal igen. I de første uger af oktober var kun mellem 57,4 og 66 procent af afgangene rettidige. Derfor overvejer den slesvig-holstenske trafikminister, Bernd Buchholz, nu atter at straffe banen økonomisk. Det skriver nyhedsbureauet DPA.

Knap 300 vrede borgere deltog tirsdag aften i et møde med ministeren, banen og repræsentanter for interesseorganisationer i Niebüll i Nordfrisland. De fremmødte borgere kunne berette om forsinkelser, aflysninger, defekte togdøre og toiletter, der ikke kan bruges, fortæller avisen Nordfriesland Tageblatt.

På mødet lovede trafikminister Bernd Buchholz at arbejde for, at der inden 2025 vil være to spor på forbindelsen mellem Sild og fastlandet.

Jernbaneforbindelsen er en vital del af den lokale infrastruktur. Astronomiske ejendomspriser på Sild betyder, at nærmest ingen almindelige arbejdstagere har råd til at bo på øen. I stedet må de pågældende pendle fra fastlandet. Her er jernbanen reelt den eneste mulighed. Alternativet er den lange omvej til Rømø og derefter færgeturen fra Havneby til List på Sild – en løsning der ikke i praksis kan anvendes.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Sundhedsordførere: Nu må ministeren stoppe omskæringslægen

Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce